Stikstofexpert Wim de Vries genomineerd voor Huibregtsenprijs 2020

10 september 2020

Prof. dr. Wim de Vries is genomineerd voor de prestigieuze Huibregtsenprijs 2020 voor zijn werk naar een ‘integrale analyse van stikstofeffecten voor een effectief beleid’. Uit 25 inzendingen heeft de jury in totaal zes onderzoeksprojecten genomineerd. De jury roemt De Vries om zijn ‘lofwaardige werk, waarmee hij Nederland wereldwijd onderscheidend op de kaart zet.’ De uitreiking van de Huibregtsenprijs is op 5 oktober tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij. De avond is via een livestream te volgen.

De Huibregtsenprijs is een prestigieuze prijs. Om die in de wacht te slepen moet een onderzoeker recent onderzoek doen dat wetenschappelijke kwaliteit en vernieuwing combineert. Daarnaast moet het project een bijzondere maatschappelijke meerwaarde of outreach hebben, die uitstijgt boven wat je van een onderzoeker in zijn of haar positie zou mogen verwachten.

In het afgelopen jaar heeft De Vries zich als stikstofdeskundige ontwikkeld tot een publiek figuur, die zijn integrale kennis inzet om in media uitleg te geven over de stikstofproblematiek en beleidsmakers doorlopend voorziet van kennis en advies. Hij is onder meer gevraagd voor het Adviescollege Meten en Berekenen (Commissie Hordijk) dat is ingesteld door Minister Schouten. Dat college brengt advies uit over bestaande meet- en rekenmethodes voor stikstof.

De zes genomineerden, in alfabetische volgorde, zijn:

• Prof. dr. Diederik van de Beek Hersenvliesontsteking – nieuwe behandelopties voor een levensbedreigende situatie Voorgedragen door Amsterdam Universitair Medische Centra
  • Prof. dr. Moniek Buijzen MyMovez – met sociale media de strijd aanbinden met overgewicht bij jongeren Voorgedragen door de Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Prof. dr. Jan Hamers Waardevol ouder! Voorgedragen door het Maastricht UMC+
  • Prof. dr. Johan Hoorn en prof. dr. Elly Konijn Alice – een elektromechanisch kleinkind dat eenzaamheid verdrijft Voorgedragen door de Vrije Universiteit Amsterdam
  • Prof. dr. Maria Yazdanbakhsh Waarom werkt een malariavaccin dat succesvol is getest in Westerse landen veel minder goed in lage-inkomenslanden zoals in Afrika en Zuidoost-Azië? Voorgedragen door het Leids Universitair Medisch Centrum en de Universiteit Leiden
  • Prof. dr. ir. Wim de Vries Integrale analyse van stikstofeffecten voor een effectief beleid Voorgedragen door Wageningen University

Livestream

Jaarlijks worden minimaal vier en maximaal zes projecten genomineerd door een jury, waarvan er uiteindelijk één wordt bekroond met de Huibregtsenprijs. De prijs wordt traditioneel uitgereikt op de Avond van Wetenschap & Maatschappij in de Ridderzaal in Den Haag en bestaat uit een sculptuur, ‘De Denker’, van beeldend kunstenaar Wil van der Laan, een geldbedrag van € 25.000, geoormerkt voor onderzoeksactiviteiten, en een workshop, aangeboden door het Lorentz Center in Leiden.

Op 5 oktober 2020 maakt juryvoorzitter Ineke Sluiter (president KNAW) bekend wie de Huibregtsenprijs wint. Dit keer tijdens een besloten bijeenkomst onder auspiciën van de Avond van Wetenschap & Maatschappij bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij in het Hodshon Huis in Haarlem. Deze bijeenkomst wordt live gestreamed van 17.30 tot 18.30 uur.

Avond van Wetenschap & Maatschappij

De Avond van Wetenschap & Maatschappij is in 2000 in het leven geroepen met als doel het maatschappelijk belang van wetenschap te onderstrepen door te laten zien waar en op welke manier wetenschappelijk onderzoek toepassingen vindt in het leven van alledag. Op de Avond gaan topwetenschappers en prominenten uit andere sectoren van de maatschappij met elkaar in gesprek naar aanleiding van wetenschappelijke onderzoeksthema’s. De eenentwintigste Avond van Wetenschap & Maatschappij kan dit jaar vanwege COVID-19 geen doorgang vinden op de gebruikelijke wijze in de Ridderzaal. Dit jaar worden alleen een digitale prijsuitreiking van de Huibregtsenprijs en de Irispenning georganiseerd, die door relaties van de Avond en overige belangstellenden te volgen is via een livestream. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij het jurysecretariaat.