Subsidie voor grootschalig onderzoek naar reuk- en smaakverlies door COVID-19

10 september 2021

De Nederlandse gezondheidsorganisatie ZonMw heeft subsidie toegekend voor een grootschalig onderzoek naar reuk- en smaakverlies als gevolg van COVID-19. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken naar het verloop van reuk- en smaakverlies (anosmie) en reukvervormingen (parosmie). Vooral over dit laatste symptoom is wereldwijd nog weinig bekend. Ook toetsen de onderzoekers of prednisolon een effectief medicijn is op het blijvende reukverlies in de vroege fase van een COVID-19-infectie.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een team van wetenschappers en experts van Wageningen University & Research, UMC Utrecht, Amsterdam UMC, het Reuk- en smaakcentrum van Ziekenhuis Gelderse Vallei en patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl. Het is voor het eerst dat een dergelijke grootschalige samenwerking op het gebied van reuk- en smaakverlies in Nederland plaatsvindt en de reacties zijn dan ook opgetogen.

Dr. Sanne Boesveldt van Wageningen University & Research is blij met het nieuws: “Wat goed dat we dit met het team voor elkaar hebben gekregen en dat ZonMw hiermee het belang van onderzoek naar reukverlies onderkent. Fijn dat we hier nu snel mee van start kunnen, met als doel de patiënt beter kunnen informeren en hopelijk behandelen.”

Na verwachting zal het onderzoek in oktober van start gaan. Vanaf dan kunnen patiënten zich hiervoor aanmelden.

Reukonderzoek - foto pre-covid.jpeg