Team Wageningen wint tweede prijs internationale iGEM wedstijd

5 december 2019

Op de internationale studentenwedstrijd iGEM in Boston heeft het Wageningse team Xylencer de tweede plaats binnengehaald. De groep van elf getalenteerde Wageningse studenten bedacht een methode om een eind te brengen aan de opmars van een van de meest gevreesde plantenpathogenen: Xylella fastidiosa.

Deze bacterie bedreigt wereldwijd meer dan 350 verschillende planten en gewassen, zoals druiven, olijven en citrusvruchten. De zorgen voor de verspreiding van deze bacterie heeft de Europese Unie er zelfs toe bewogen om voor deze de bacterie de quarantainestatus uit te roepen.

De methode is gebaseerd op de natuurlijke vijanden van de pathogeen: bacteriofagen

Verbeterde natuurlijke vijand

In de iGEM-competitie ontwierpen 353 studententeams met synthetische biologie oplossingen voor problemen in de wereld en werkten die uit. Het project “Xylencer van het Wageningse iGEM-team heeft als missie om de opmars van de Xylella-bacterie een halt toe te roepen. Hun methode is gebaseerd op de natuurlijke vijanden van deze pathogeen: bacteriofagen (virussen die de Xylella bacterie kunnen infecteren en doden). Deze fagen werden met behulp van genetische modificatie uitgerust met twee nieuwe eigenschappen om Xylella te bestrijden. Ten eerste activeren ze het immuunsysteem van de plant als de bacterie wordt aangetroffen. Ten tweede zijn de fagen uitgerust met eiwitten die er voor zorgen dat ze efficiënter worden doorgegeven van plant naar plant, door ‘mee te reizen’ met de belangrijkste verspreiders van de gevaarlijke bacterie: insecten die zich op deze planten voeden.

Tweede plaats

Het project werd een enorm succes: van alle teams in de grote finale (de zogenaamde “Giant Jamboree” in Boston van 31 Oktober tot 4 November), haalde Xylencer de tweede plaats binnen. Het team werd daarnaast genomineerd voor de beste website, beste presentatie, beste outreach project, beste poster en het beste “Food & Nutrition” project. Uiteindelijk wist Xylencer de laatste twee prijzen ook daadwerkelijk binnen te slepen. Dit succes is niet alleen een waardering voor de inzet die dit team het afgelopen half jaar heeft getoond, maar past ook perfect bij de missie die onze universiteit wil uitdragen: “To explore the potential of nature to improve the quality of life”.

Jaarlijkse competitie

iGEM wordt elk jaar georganiseerd door het Laboratorium voor Microbiologie en Systems and Synthetic biology. Wageningen heeft in de afgelopen vijf jaar een hoge standaard neergezet binnen de iGEM competitie. Belangstellende studenten kunnen ook volgend jaar meehelpen om de Wageningse reputatie hoog te houden binnen iGEM. Zij kunnen zich aanmelden via link of contact opnemen met één van de coördinatoren.