Voeren van vis èn vijver levert meer eiwit op met minder voer

15 juli 2021

Het voeren van zowel de vis als de vijver levert meer dierlijk eiwit op met kwalitatief minder voer voor de vis. Het voer is namelijk niet alleen bedoeld voor de gekweekte vissen zelf, maar ook voor vijverorganismen die helpen bij het afbreken van visafval en het produceren van natuurlijk voedsel voor vissen. Dit zorgt voor een hogere vijverproductie. Deze bevindingen uit onderzoek van onder meer de Wageningen University & Research dragen bij aan armoedebestrijding en voedingszekerheid in Afrika en Azië.

Door andere ingrediënten is dit voer goedkoper dan het conventionele voer met minder directe voedingswaarde voor de vis. Het verschil wordt gecompenseerd doordat de vijver zelf extra hoogwaardig voedsel levert. 'Daarmee wordt het voor een kweker heel aantrekkelijk', zegt onderzoeker Marc Verdegem. 'De visproductie is minimaal hetzelfde en hij is minder geld kwijt voor zijn voer'. In Bangladesh steeg het inkomen van lokale viskwekers bijvoorbeeld met 22 procent.

Voedselweb

Het onderzochte nieuwe voer bevat veel meer koolhydraten die slechts gedeeltelijk door de vissen kunnen worden verteerd. Wat niet wordt opgenomen door de vis wordt door bacteriën omgezet in voedingstoffen voor de vijver. Via het voedselweb in de vijver dragen deze stoffen bij aan de productie van natuurlijk voedsel.

voedzame vijver03.jpg

De aquacultuur heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld en geïntensiveerd. Het gevolg is dat het natuurlijke ecosysteem in een vijver is verstoord. Verdegem: 'We hebben gekeken hoe we kunnen zorgen voor een voedselweb waardoor de vijver gezond is en goed functioneert. Natuurlijke producten zoals bodemdiertjes en plankton kunnen aanzienlijk bijdragen aan de voeding van de vis'.

Voedselzekerheid

Door verbetering van de sociale, economische en ecologische duurzaamheid van visvoer zal de bijdrage van aquacultuur aan armoedebestrijding en voedingszekerheid in met name Afrika en Azië vergroten. Aquacultuur is namelijk de snelst groeiende productiesector ter wereld die cruciale bronnen van inkomsten biedt voor miljoenen kleinschalige viskwekers en lokale gemeenschappen. Bovendien zijn gekweekte vissen zoals tilapia's, karpers en meervallen voor heel veel mensen de belangrijkste bron van eiwit.

In dit onderzoek werkt Wageningen University & Research samen met WorldFish.