WUR treedt toe tot internationaal netwerk Foodshot Global

20 april 2020

Wageningen University & Research maakt sinds dit voorjaar deel uit van Foodshot Global. Dat is een wereldwijd netwerk van fondsen, banken, bedrijven en kennisinstellingen dat onder meer krediet geeft aan startups en andere startende ondernemers op het gebied van nieuwe voedselsystemen. Ook organiseert Foodshot Global wedstrijden waarbij uitmuntende, genomineerde individuen een geldprijs kunnen krijgen.

Voor wetenschappers en startups onder Wageningse vlag is het netwerk van Foodshot Global interessant. Het biedt een manier om innovatieve concepten uit onderzoek gefinancierd te krijgen of de volgende stap te maken in de ontwikkeling van een nieuwe bedrijf. Zo is er het komende jaar 10 miljoen dollar te vergeven aan startende ondernemers die zich bezighouden met nieuwe voedselsystemen.

Ecosysteem aanpak

Foodshot Global werkt als een ecosysteem van risicokapitaalfondsen, banken, bedrijven en kennisinstellingen van wereldklasse. Die zijn gezamenlijk op zoek naar antwoorden en oplossingen om te komen tot een duurzaam voedselsysteem dat gezonder, duurzamer en eerlijker is dan het huidige systeem. Het richt zich op wetenschappelijk bewezen en schaalbare concepten die een grote wereldwijde impact kunnen maken. En ondersteunt die met geld en netwerk naar vervolgstappen en toepassing in de praktijk.

Voor WUR is Foodshot Global een belangrijke strategische stap in het slaan van bruggen tussen wetenschap, valorisatie, startups en vroegtijdige financiering voor scale-ups. Ook de toegang tot het uitwisselen van kennis die het ecosysteem met zich meebrengt kan van grote waarde zijn voor huidige en toekomstige onderzoeken van WUR. Daarnaast is WUR voor het netwerk de leidende kennisinstelling in Europa, zoals medeoprichter UC Davis dat is voor het netwerk in de VS.

internationaal netwerk Foodshot Global

Wedstrijden

Wetenschappers kunnen, na genomineerd te zijn door hun instelling, meedoen aan jaarlijkse wedstrijden, de zogeheten Foodshot Challenges. De nieuwste editie heeft als thema ‘Precision Protein’, waarbij uitmuntende individuen op dat gebied de GroundBreaker Prize van maximaal 500.000 dollar kunnen krijgen. Meer informatie over deze wedstrijd terecht op www.foodshot.org.

In 2019 won de Wageningse bodembioloog Gerlinde de Deyn de eerste editie van de GroundBreaker Prize.