Wageningen Universiteit & Research lanceert gratis Virtual Reality les voor basisscholen

24 juni 2020

Deze week startte de Margrietschool in Wageningen als eerste school in Nederland met de gratis Smaakmissie Avontuurlijke eiwitten. De leerlingen doorlopen als onderdeel van de Smaakmissie een Virtual Reality speurtocht door een fabriek waar linzenburgers worden geproduceerd en krijgen een uniek inkijkje in het productieproces van burgers op basis van plantaardige eiwitbronnen. De Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten is onderdeel van het Voedseleducatieprogramma Smaaklessen waarin leerlingen uit groep 7 en 8 alles over alternatieve eiwitbronnen leren. Het programma draagt bij aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van deze leeftijdsgroep.

De Smaakmissie Avontuurlijke eiwitten, waar de VR-tour deel van uitmaakt, is een onderdeel van het voedseleducatieprogramma Smaaklessen van Wageningen University & Research. Met de Smaakmissie leren leerlingen uit 7 & 8 over ‘avontuurlijke eiwitten’. Dat zijn eiwitten die nu nog niet vaak op het menu staan en die de leerlingen ontdekt moeten worden, omdat ze die nog niet (zo vaak) hebben gegeten.

Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten

Binnen de smaakmissies staat ervaring centraal, daarom doen leerlingen op basis van opgedane kennis zelf proefjes en gaan zelf aan de slag met eten om zelf die ervaring op te doen. Voor deze smaakmissie houdt dat in dat leerlingen zelf gaan koken met de avontuurlijke eiwitten en zelf recepten gaan proeven met eiwitrijke producten zoals insecten. Door het inzetten van Virtual Reality is het nu ook mogelijk op afstand een uniek beeld te krijgen van wat in de fabriek gebeurt bij de productie van voedsel dat bestaat uit plantaardige eiwitten.

De Virtual Reality speurtocht is juist in deze tijd een uitkomst. Leerkrachten zijn flexibel om de les aan te passen naar elke situatie. Als de les start, kunnen leerkrachten bijvoorbeeld kiezen voor een klassikale aanpak, in groepjes of individuele opdracht, ook is de VR-tour vanuit huis te doen. Alle lesmaterialen zijn opgenomen in het nieuwe online lesportaal Chef!, dat voor alle basisscholen in Nederland geheel gratis te gebruiken is.

Daarom voedseleducatie

De school is de perfecte plek om over voedsel en gezond en duurzaam eetgedrag te leren. Met voedseleducatie maken kinderen spelenderwijs kennis met smaakontwikkeling, consumentenvaardigheden, gezond en duurzaam eten en koken. Door kinderen niet alleen de kennis mee te geven, maar ook de ervaring, blijft de stof beter hangen. Met deze kennis en ervaringen zullen kinderen later eerder gezonde en duurzame voedselkeuzes maken en weten ze hoe ze gezonde maaltijden kunnen bereiden. In samenwerking met overheid, onderwijs, bedrijfsleven, en maatschappelijke organisaties ontwikkelt Wageningen University & Research objectieve educatie over voedsel en voeding aan kinderen. Al 75% van de scholen maakt gebruik van het lesaanbod van Smaaklessen

Eiwit transitie programma

De WUR kent een omvangrijk eiwit transitie programma dat er op is gericht op de verschuiving van de consumptie van dierlijke eiwitten naar plantaardige en nieuwe eiwitbronnen. De Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten, waar de VR-tour deel van uitmaakt, is een initiatief dat voortkomt uit dit programma.
Eiwitten vormen de bouwstenen van het leven op aarde. Voor de gezondheid van mens en dier is zowel de kwantiteit als de kwaliteit van voedsel belangrijk. Op dit moment wordt een aanzienlijk deel van de eiwitten geconsumeerd via dierlijke producten. Met het Eiwit transitie programma zoekt de WUR vanuit verschillende invalshoeken naar manieren om de beschikbaarheid en diversiteit van eiwitten te verhogen: voedingswetenschap, landbouw- en productietechnologie en consumentengedrag.

Waarom is eiwittransitie noodzakelijk?

Met de groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart neemt de behoefte en toegang tot dierlijke eiwitten toe. De laatste decennia zijn we steeds meer vooral dierlijke producten met dierlijke eiwitten gaan eten zoals vlees, vis, ei, melk en kaas.  De productie voor dierlijke eiwitten neemt veel ruimte in beslag. Om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van voldoende eiwitten te kunnen voorzien, zullen we naast de bekende eiwitbronnen ook alternatieve, wat meer avontuurlijke, eiwitbronnen moeten gaan zoeken. Zo krijgen we een duurzamer en gezonder eetpatroon. Plantaardige eiwitten zitten bijvoorbeeld in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. En dus ook in de voedingsmiddelen uit de Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten: zeewier, tofu, bruine bonen, linzen en de insecten die de leerlingen zelf gaan proeven.

Ook deze Smaakmissie geven in jouw klas? In september kunnen leerkrachten gratis VR-brillen aanvragen. Meer informatie hierover vind je op de website Bridge2Food.