Wageningen vijftiende keer nummer 1 van Nederland

27 november 2019

Voor de 15e keer op rij is Wageningen University & Research gekozen tot de beste universiteit van Nederland. Met 74 punten steken de oordelen van de Wageningse studenten voor hun bacheloropleiding nog verder boven de andere Nederlandse universiteiten uit dan afgelopen jaar. 15 van de 19 opleidingen, twee meer dan vorig jaar, ontvangen het predicaat ‘Topopleiding’. De allerbeste opleiding in Nederland is Plantenwetenschappen in Wageningen. Dat maakt de Keuzegids Universiteiten 2020, een onafhankelijke vergelijking van alle bacheloropleidingen, vandaag bekend.

Derde lustrum voor Wageningen als beste universiteit van Nederland

Wageningen University & Research staat sinds 2004 op de eerste plek in de landelijke ranglijst van universiteiten voor voltijdse bacheloropleidingen. Zo ook voor 2020. “Baas boven baas: net als voorgaande jaren komt de Wageningse universiteit het beste uit de bus”, schrijft de Keuzegids. Dat is ook te zien aan de 15 opleidingen met een kwaliteitszegel, omdat ze 76 of meer (van de 100) punten toegedeeld kregen.

Allerbeste opleiding van Nederland

Plantenwetenschappen is met 96 punten absoluut de best beoordeelde opleiding van ons land. Moleculaire levenswetenschappen (86) behoort eveneens tot de top. ”Ook op het vakgebied Exact & informatica scoort Wageningen buitengewoon goed”, aldus de gids. Tourism scoort met 64 punten minder, maar behaalt in de totaalscore toch drie van de vijf sterren.

Beoordeeld door studenten en experts

Studenten konden scores geven voor onderwijsprogramma (niveau, samenhang, werkvorm), toetsing, kwaliteit van de docenten (zoals vakkennis en begeleiding), praktijkgerichtheid, studiefaciliteiten, zoals ict-voorzieningen en lesruimten of haalbaarheid van de studie. Bij Plantenwetenschappen waren deze scores alle dubbel plus (++). Daarnaast was er een juryoordeel van experts, een panel van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).

Keuzegids universiteiten

In de overall score staat Universiteit Twente tweede (68,5 punten) en is er een derde plek voor de Open Universiteit (67 punten). Net als vorig jaar scoort Radboud Universiteit in Nijmegen het best in de categorie ‘brede klassieke universiteiten’. De gemiddelde kwaliteit van de universitaire bachelorsopleidingen is iets beter dan vorig jaar en 2017.

De kwaliteitsoordelen in de Keuzegids zijn gebaseerd op resultaten uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) waarin 270.000 studenten jaarlijks hun oordeel geven over hun opleiding en instelling.

Score (punten) per opleiding
Opleiding Punten (van de 100)
Plantenwetenschappen 96
Moleculaire Levenswetenschappen 86