Wagenings CRISPR Clear-team wint Topsector Chemie Studentencompetitie 2017

12 december 2017

De Topsector Chemie Studentencompetitie 2017 is gewonnen door het team CRISPR Clear van de Wageningen University & Research. Het CRISPR Clear team met Carina Nieuwenweg, Martijn van Galen en Angelina Horsting nam de prijs in ontvangst tijdens chemiecongres CHAINS in Veldhoven. De drie Wageningse studenten ontvangen ieder een cheque van 1000 euro. De studentencompetitie werd mede mogelijk gemaakt door NWO en de Topsector Chemie. DSM sponsorde het prijzengeld.

Marcus Remmers, chief technology officer van DSM reikte de prijs uit en lichtte de keuze van de jury toe: “CRISPR Clear heeft een creatieve manier gevonden om chemie toe te passen ten behoeve van een maatschappelijk relevante uitdaging. Dit team heeft een veelzijdig onderwerp gekozen en toonde veel initiatief tijdens hun onderzoeksstage. De jury waardeerde de brede toepassingsmogelijkheden van dit device.”

Detectie van biologische wapens

Het Wageningse team CRISPR Clear ontwikkelde een goedkoop en draagbaar detectie device, CRISPR Clear, dat binnen een uur potentiële biowapens kan detecteren. Daarnaast kan dit device ingezet worden om verschillende ziektes op te sporen. Met CRISPR Clear is het mogelijk om buiten het lab detecties uit te voeren. Onder de projectnaam ‘Countering a future bioweapon: detection of CRISPR-Cas9 gene drives with portable microfluidics PCR devices’ deden de studenten aan de competitie mee, begeleid door dr. Vittorio Saggiomo (WUR), prof.dr. John van der Oost (WUR) en dr. Erwin Berendsen (TNO).

Vier teams werden in mei genomineerd uit alle inzendingen. Tijdens een onderzoeksstage afgelopen zomer gingen ze hard aan de slag om een creatieve oplossing te vinden voor een maatschappelijke of industriële uitdaging. De resultaten legden ze in oktober voor aan de jury.

Topsector Chemie

In de Topsector Chemie werken Nederlandse bedrijven, onderzoekers en overheid samen aan groene en duurzame oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast besteedt de Topsector Chemie veel aandacht aan de ontwikkeling van talentvolle studenten die innovatie binnen de Chemie kunnen versnellen.