Wageningse golfbreker wint publieksprijs 4TU Impact Challenge

25 november 2020

Mitchell Williams (26) en Frej Gustafsson (23) hebben in de landelijke finale van de 4TU Impact Challenge de meeste stemmen van het publiek gekregen. Ze winnen een geldbedrag van 1.500 euro, maar zijn minstens zo blij met alle positieve aandacht voor hun ‘levende’ golfbreker: een duurzame constructie die de betonnen kolossen in zee moet vervangen. “Ons idee spreekt mensen aan, ook bedrijven, we krijgen ontzettend veel berichten van geïnteresseerden.”

Ons project spreekt mensen aan omdat het zo tastbaar is, én duurzaam

“Ik ben echt verbaasd over de spin-off van de 4TU Impact Challenge. Dat was al zo in aanloop naar de finale, maar nu we de publieksprijs hebben gewonnen worden we overspoeld door publiciteit”, vertelt Mitchell Williams (26) enthousiast. Samen met studiegenoot Frej Gustafsson (23) vormt hij team ReShore dat het afgelopen donderdag opnam tegen zeven andere teams van de technische universiteiten in Nederland.

Frej (links) en Mitchell tijdens een eerdere wedstrijd dit jaar, toen wonnen ze 10.000 euro van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Beeld: Team ReShore

Team ZED van de TU Delft ging er met de juryprijs vandoor. Dit team mag mee met de Nederlandse handelsmissie naar de World Expo in Dubai (uitgesteld tot oktober 2021 in verband met corona). ZED ontwikkelt draad- en batterijloze apparaten voor bedrijven. Iets heel anders dan de golfbrekers van ReShore, maar het thema duurzaamheid is wel een rode draad, stelt Mitchell. “Ik denk dat ons idee om die reden ook het publiek aanspreekt.” De ‘levende’ golfbreker beschermt namelijk niet alleen de kust, maar ook het ecosysteem in zee dat zich eronder bevindt én biedt een thuis aan oesters, mossels en zeewier. Mitchell: “Wat wij hebben bedacht is tastbaar, mensen kunnen zich er makkelijk wat bij voorstellen, zeker omdat we het ook met beeldmateriaal inzichtelijk hebben gemaakt.”

De constructie van de levende golfbreker vanuit onderwaterperspectief, met in het midden de kooien waarin schelpdieren als oesters en mosselen kunnen groeien. Beeld: Team ReShore

Op die artist impressions is zichtbaar hoe de drijvende golfbrekers – die lijken op een soort ruimtesatellieten van elk 15 meter lang - aan elkaar geschakeld op zee liggen. Onder water zie je de kooien waarin schelpdieren en zeewier kunnen groeien: zij vormen de basis van een florerend ecosysteem en kunnen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden voor consumptie.

De levende golfbreker beschermt de kust én het ecosysteem in de zee

Volgend jaar moet de eerste levende golfbreker op proef in de Oosterschelde liggen, zeggen de heren die net afgestudeerd zijn in Aquaculture & Marine Resource Management. Inmiddels richten ze zich volledig op hun innovatie. Met de 4TU publieksprijs op zak zijn ze er nóg meer van overtuigd dat ReShore binnen twee tot vijf jaar wereldwijd actief is. Mitchell: “Het is echt supergaaf dat ons idee zo’n vlucht neemt, blijkbaar raken we precies de juiste snaar.”

Dutch 4TU Impact Challenge

Met de Dutch 4TU Impact Challenge willen de vier technische universiteiten in Nederland - Delft, Twente, Eindhoven en Wageningen – studenten stimuleren om innovatieve ideeën te combineren met ondernemerschap. Na vier regionale voorrondes was donderdag 19 november 2020 de finale. Daar mochten de laatste acht overgebleven teams (twee per universiteit) hun idee pitchen voor een vijfkoppige jury van experts. Van Wageningen University & Research was naast ReShore ook team FarmVent genomineerd: zij ontwikkelen een automaat voor supermarkten waarin kruidenplantjes groeien, die live geoogst kunnen worden. De finale is terug te kijken op de website van 4tu.