Zet klimaatverandering op de kaart

14 juli 2021

Hoe zorg je dat mensen echt door krijgen hoe urgent de klimaatcrisis is? Door de gevolgen van klimaatverandering letterlijk op de kaart te zetten! Dat is precies wat onderzoekers van Wageningen University & Research hebben gedaan.

De Klimaateffectatlas is een gratis online tool waarmee je aan de hand van kaarten kunt kijken welke delen van Nederland bijvoorbeeld risico lopen op overstroming óf waar de meeste hitte te verwachten is.

De Klimaateffectatlas laat zien dat de gevolgen van klimaatverandering groot zijn, en dat ons land eraan aanpassen topprioriteit moet hebben.
Tim van Hattum, programmaleider Klimaat

De Klimaateffectatlas helpt je dus om een eerste indruk te krijgen van deze gevolgen van klimaatverandering voor in je eigen omgeving. Door het bekijken van de kaart voel je het probleem ongetwijfeld meer dan daarvoor. Je krijgt er echt een beeld bij.

De kaart helpt bovendien waterschappen, gemeentes, provincie en rijksoverheid om inzicht te krijgen in de risico’s, mogelijke scenario’s en om aan de hand hiervan beleid te kunnen maken om grote problemen te voorkomen.

Ga jij de uitdaging aan?

Wil jij meewerken aan het inzichtelijk maken van de klimaat problemen & wil je meewerken aan mogelijk oplossingsstrategieën? Dan zijn deze opleidingen jou op het lijf geschreven:

Al een studie afgerond? Bekijk dan eens onze vacatures.

Over de Klimaateffectatlas

Ruim tien jaar geleden heeft Wageningen University & Research het initiatief voor de Klimaateffectatlas genomen, op verzoek van de provincies. Inmiddels is het uitgegroeid tot een samenwerkingsproject met onder meer het KNMI, Deltares, Rijkswaterstaat, het Deltaprogramma, de Hogeschool van Amsterdam en andere partners. De Stichting Climate Adaptation Services (CAS) beheert de Klimaateffectatlas en zorgt ervoor dat de informatie up to date blijft.