Promotie

Management voor Verbetering van Melkkwaliteit en Preventie van Mastitis op Indonesische Kleinschalige Melkveebedrijven: Een Geïntegreerde Epidemiologische en Economische Analyse

Promovendus A (Achmad) Fadillah MSc
Promotor prof.dr.ir. H (Henk) Hogeveen
YH (Ynte) Schukken
Copromotor dr.ir. BHP (Bart) van den Borne
Externe copromotor dr. ON (Okti) Poetri
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Bedrijfseconomie
Datum

wo 9 april 2025 13:00 tot 14:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Mastitis, een frequente aandoening bij melkkoeien, leidt tot een verminderd welzijn en ook een mindere melkkwaliteit en melkproductie, en daarmee tot een kostenpost voor de veehouder. Dit is vooral relevant in ontwikkelingslanden waar toch meer dan de helft van de globale melkproductie wordt geproduceerd. Dit gebeurt daar vooral door kleinschalige melkveehouders. Het doel van dit onderzoek was om mastitispreventie op Indonesische kleinschalige melkveebedrijven te verbeteren aan de hand van een gecombineerde epidemiologische en economische analyse. Deze geïntegreerde aanpak heeft geleid tot inzichten over risico factoren aangaande melkkwaliteit, de kosten van mastitis, de kost en baten van preventieve maatregelen, en de kosteneffectiviteit van monitoringssystemen. Het onderzoek benadrukt het belang van het verbeteren van het bewustzijn van melkveehouders ten aanzien van melkkwaliteit, dat verbeteringsinitiatieven geleid moeten worden door boerencoöperaties, en dat er betaalbare en praktische oplossingen moeten komen voor deze melkveehouders. Dit proefschrift draagt bij aan een duurzamere melkveehouderij in Indonesië en aan mastitis preventie wereldwijd.