Promotie

Youth & Food in Transition – Exploring adolescents’ dietary behaviours for a healthy and sustainable future

Promovendus A (Anouk) Mesch MSc
Promotor dr. R (Renate) Wesselink
Copromotor dr.ir. A (Annemien) Haveman-Nies
dr. JTM (Judith) Gulikers
dr. LHH (Laura) Winkens
Organisatie Wageningen University, Onderwijs- en leerwetenschappen, Consumptie en Gezonde Leefstijl
Datum

wo 12 november 2025 15:30 tot 17:00

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Gezonde en duurzame voedingspatronen zijn belangrijk voor zowel de volksgezondheid als het klimaat. De adolescentie is een cruciale fase voor de ontwikkeling van zulke eetgewoonten. Scholen, als plekken die een brede en diverse groep jongeren bereiken, kunnen een belangrijke rol spelen in de transitie naar gezondere en duurzamere eetgewoonten. In dit proefschrift onderzochten we hoe adolescenten het best kunnen worden ondersteund om gezonde en duurzame eetgewoonten te ontwikkelen, binnen de schoolcontext. Met behulp van mixed-methods onderzoek met zowel professionals als adolescenten verkenden we de factoren die het voedingsgedrag van adolescenten beïnvloeden, wat er momenteel gebeurt binnen scholen op dit thema, en wat er volgens adolescenten zou moeten gebeuren om gezond en duurzaam eten makkelijker te maken. De bevindingen benadrukken het belang van autonomie, sociale invloeden rondom eten, en de voedselbeschikbaarheid in en rondom school. Huidige interventies richten zich echter vaak op óf gezondheid óf duurzaamheid, en zijn veelal gericht op kennisoverdracht. Adolescenten zelf stellen daarentegen juist structurele veranderingen voor in de voedselomgeving of in het voedselsysteem, zoals betaalbare gezonde opties of duurzamere voedselproductie. Al met al onderstreept dit proefschrift de noodzaak om gezonde en duurzame (school)voedselomgevingen te creëren die betaalbaar zijn, sociaal aantrekkelijk en afgestemd op de diverse leefwerelden van adolescenten. Het betrekken van adolescenten bij het gezamenlijk vormgeven van zulke transities, samen met professionals, kan helpen om toekomstige strategieën beter te laten aansluiten bij de context van adolescenten.