Radio & TV

Joop Schaminee bij NOS Met het Oog op Morgen over het redden van kliffenflora

Om na de renovatie van de Afsluitdijk de zeldzame begroeiing terug te laten groeien, verzamelt vrijwilliger Ben Bruinsma zaadjes bij de basaltblokken. Joop Schaminee, hoogleraar vegetatie ecologie bij Wageningen University & Research, vertelt dat er bijna geen kiertjes zouden zijn om die in terug te zaaien. Gelukkig wordt er toch nog gerenoveerd met quattro blocks met voldoende gaten en spleten voor de nieuwe begroeiing.

Bij de renovatie was in eerste instantie niet voldoende rekening gehouden met de vegetatie. De kliffenflora van de Afsluitdijk kan namelijk niet groeien op gesloten stenen wanden. Terwijl er zeer zeldzame soorten groeien, zoals de echte wilde kool, de voorouder van al onze kolen. 'We hebben stenen nodig met gaten en spleten,' vertelt Joop Schaminee. De blocks voldoen aan die eisen.

De hoogleraar heeft er vertrouwen in dat veel van de begroeiing terug kan groeien. Experimenten die zijn gedaan met onderzoekers van Wageningen University & Research wijzen daarop.

De echte wilde kool komt alleen voor in Noordwest Europa op de rotskusten én bij ons op de Afsluitdijk.
Joop Schaminee, hoogleraar bij Wageningen University & Research

Beluister het fragment: