Radio & TV

Krekelkwekers van Flying foods in De Kennis van Nu

Elisabeth van Nimwegen gaat in Kenia op zoek naar de perfecte methode om krekels te kweken. Ze ontmoet in het West-Keniaanse Kisumu krekelkweekdeskundigen Erwin Beckers en Margot Calis. Al snel komt Elisabeth erachter dat krekels kweken makkelijker lijkt dan het is.

In delen van Afrika worden insecten gezien als delicatesse. Deze krekels worden vaak in het wild geoogst en zijn niet het hele jaar door te vinden. Het kweken van insecten staat in Afrika nog in de kinderschoenen. Daarom zijn er initiatieven zoals Flying Food (geleid door TNO en Wageningen University & Research) die boeren adviseren hoe ze de kweek het best kunnen aanpakken. Boeren kunnen het naast hun andere werkzaamheden doen. Ze zijn snel en goedkoop te kweken. Je hebt er weinig grond en geen dure spullen voor nodig. Door kweek kunnen de insecten het hele jaar door geleverd worden, tegen een redelijke prijs.

Weeshuis met krekelkwekerij

De 72-jarige Florence Gundo runt al jaren een weeshuis in Kisumu, waar ze kinderen met hiv opvangt. Maar ze doet nóg iets bijzonders. Ze kweekt sinds kort ook krekels. Het eiwitrijke insect vormt een belangrijke aanvulling op de dagelijkse maaltijd van de kinderen die ze onder haar hoede heeft. Krekels worden vermalen tot meel en in allerlei gerechten gebruikt.

Opzet van een krekelproductiesysteem bij een kleine boer

Oplossing voor wereldwijd voedselprobleem

Het eten van insecten zou een goede aanvulling op het dieet kunnen zijn voor met name kinderen in Kenya. Nog altijd krijgen 30,8 % van de kinderen in Kenia te weinig voedingsstoffen binnen om voldoende te kunnen groeien. Insecten zijn juist rijk aan voedingstoffen zoals eiwitten, vitaminen en mineralen en zijn een goede vervanger van vlees of vis. Vers, gebakken of gefrituurd vormen de krekels een lekkere en vooral voedzame toevoeging aan de maaltijd en kunnen op deze manier het tekort aan eiwitten oplossen. Omdat insecten geen broeikasgassen uitstoten en weinig ruimte in beslag nemen, is de insectenkweek ook nog eens duurzaam.

In Nederland worden insecten wel gekweekt maar nog niet zoveel gegeten. Margot Calis stond aan de wieg van de insectenkweek in Nederland, nu adviseert ze Afrikaanse krekelkwekers. Regelmatig bezoekt ze samen met Flying Food projectleider Erwin Beckers haar Afrikaanse collega’s. Elisabeth gaat met de twee deskundigen op bezoek bij de krekelkwekerij bij het weeshuis van Florence Otieno, een van de ruim driehonderd krekelkwekers die meedoen aan het project.

Bekijk de uitzending