Radio & TV

Gert-Jan Nabuurs in Atlas over IPCC-rapport

De wereld stevent op een klimaatramp af, stelt het nieuwste IPCC-rapport onomwonden. Ontbossing en niet-duurzame vormen van landbouw dragen daar volgens het rapport aan bij. In het programma Atlas vertelt hoogleraar Gert-Jan Nabuurs, die meeschreef aan het rapport, wat er in de bos- landbouw beter kan.

Nabuurs, die hoogleraar Europees Bos is bij Wageningen University & Research, is hoofdauteur van het hoofdstuk landgebruik en landbouw van het IPCC rapport. Daarin staat dat er in die sectoren grote veranderingen op wereldschaal nodig zijn. Hoe zit dat in Nederland? ‘Er zijn een aantal zaken die beter kunnen,’ vertelt Nabuurs in de uitzending van Atlas.

We hebben een Nederlandse bossenstrategie die mikt op 37.000 hectare bosuitbreiding
Prof.dr.ig. Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europees Bos bij Wageningen University & Research

Agroforestry: walnootbomen in de wei

Zo verliest Nederland ‘nogal wat CO2’ uit de veen-weidegebieden en zijn er technische maatregelen mogelijk om de methaanuitstoot van koeien tegen te gaan. ‘En we hebben een Nederlandse bossenstrategie die mikt op 37.000 hectare bosuitbreiding. Dat moet je in gang zetten.’ Een mogelijk onderdeel van die strategie is agroforestry, een combinatie van bos- en landbouw. Met Atlas loopt Nabuurs over het terrein van een bedrijf dat daarmee is begonnen. ‘Hier zijn walnoten aangeplant in een bestaand weiland,' vertelt Nabuurs. Het melkvee graast om de bomen heen.

Hoe motiveer je boeren om over te stappen op dit soort duurzame vormen van landbouw bedrijven? ‘Wat heel belangrijk is voor boeren is dat regelgeving en eventueel startsubsidies zeker gesteld zijn.’ Voor de overheid is er dus een cruciale rol weggelegd.

Bekijk het fragment

Gert-Jan Nabuurs bij Atlas over IPCC-rapport