Radio & TV

Paula Harkes en Violette Geissen in EenVandaag over pesticiden in huisstof

Huisstof in Nederlandse boerderijen bevat grote aantallen bestrijdingsmiddelen. "We zijn omringd door een wolk van residuen van pesticiden", vat de Wageningse hoogleraar bodemkunde Violette Geissen de tussentijdse resultaten van grootschalig onderzoek naar pesticiden samen.

Het zijn de eerste resultaten van het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan door wetenschappers van Wageningen University & Research en de Radboud Universiteit. De studie maakt onderdeel uit van het Europese SPRINT-onderzoek waaraan onderzoekers in 10 Europese landen en Argentinië meedoen. Dat gebeurt in opdracht van de Europese Commissie, die wil weten hoe het gebruik van bestrijdingsmiddelen het beste verminderd kan worden. In 2030 moet het aantal chemische bestrijdingsmiddelen gehalveerd zijn.

Paula Harkes (WUR), co-coördinator van het SPRINT-onderzoek: “De EU wil een transitie maken naar duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Om dat goed te doen, onderzoeken we nu in het SPRINT-project hoe verspreid die middelen nu zijn.”

Lees het artikel en bekijk het fragment:

EenVandaag - In huisstof op boerderijen zitten grote aantallen bestrijdingsmiddelen, blijkt uit nieuw onderzoek