WUR leidt EU-programma DeSIRA-LIFT: klimaatvriendelijke, productieve en duurzame voedselsystemen

30 juli 2021

Wageningen University & Research gaat leiding geven aan een nieuw EU-programma, DeSIRA-LIFT, dat moet bijdragen aan het ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwd beleid voor de transformatie van voedselsystemen. Uitvoering van dit programma gebeurt in nauwe samenwerking met Agrinatura, EFARD en DG INTPA (Internationale Partnerschappen) van de Europese Commissie. Het programma maakt deel uit van het DeSIRA-initiatief van de Europese Commissie.

Wereldwijd wordt de rol van voedselsystemen bij het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen steeds meer erkend. Het DeSIRA-initiatief (Development Smart Innovation through Research in Agriculture) heeft daarom als doelstelling bij te dragen aan productieve en duurzame transformatie van landbouw- en voedselsystemen in lage- en middeninkomenslanden. Daarbij wordt speciale nadruk gelegd op de gevolgen van klimaatverandering. Het initiatief, met een budget van meer dan 300 miljoen euro, is gericht op het versterken van onderzoekscapaciteit en onderzoeksgovernance voor centrale actoren op nationaal en internationaal niveau, in lijn met de Europese Green Deal.

De doelstelling van DeSIRA-LIFT is het ondersteunen van het DeSIRA-initiatief om de impact ervan te optimaliseren.

Helena Posthumus, programmadirecteur DeSIRA-LIFT bij Wageningen Centre for Development Innovation: “Onderzoek leidt op zichzelf niet tot transformatie van voedselsystemen als het niet wordt gekoppeld aan belangrijke spelers die voor verandering kunnen zorgen. Dit vraagt om versterking van partnerschappen en innovatiecapaciteit. Het vraagt ook om een ondersteunende, empirisch onderbouwde beleidsdialoog en beleidsontwikkeling.”

DeSIRA-LIFT moet, samen met internationale partners, bijdragen aan deze inspanningen en de kennis en lessen op dit gebied samenbrengen om beleidsmakers binnen en buiten de Europese Commissie te informeren. Posthumus: “Vandaar het acroniem LIFT: Leveraging the DeSIRA Initiative for agri-food systems transformation (het benutten van het DeSIRA-initiatief voor de transformatie van voedselsystemen). Dit moet leiden tot een beter gebruik van onderzoek om impact te hebben bij veranderende klimaatomstandigheden, met name in Afrika. Binnen het project zullen we nauw samenwerken met de vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Een uitdagend voorbeeld van werken op het snijvlak van onderzoek, beleid en praktijk.”

Programmadoelstellingen

Specifieke doelstellingen van DeSIRA-LIFT zijn:

• vergroten van de impact van DeSIRA-onderzoeksprojecten ter versterking van op klimaat en ontwikkeling gerichte innovatiesystemen, in lijn met duurzamere transities van voedselsystemen
  • ondersteunen van Afrikaanse onderzoeksorganisaties in hun rollen gekoppeld aan onderzoek en innovatie via Agricultural Research for Development (AR4D)
  • kennis inzetten voor INTPA-beleid en bijdragen aan de internationale beleidsdialoog over voedselsystemen

DeSIRA-LIFT wordt uitgevoerd door een consortium van Agrinatura, het Europese netwerk van universiteiten en onderzoeksinstituten die zich bezighouden met tropische en subtropische landbouw, en EFARD, het European Forum on Agriculture Research for Development. Partners die, naast WUR, leiding geven aan de verschillende opdrachten zijn afkomstig van CIRAD (Frankrijk), de Universiteit van Lissabon (Portugal), het Natural Resources Institute (VK), de Zweedse Landbouwuniversiteit en, namens EFARD, COLEACP, de internationale organisatie voor duurzame handel in groenten en fruit met ACS-landen.