App tegen voedselverspilling nu ook in Wageningen

21 januari 2019

Op 21 januari 2019 wordt Too Good To Go, een app tegen voedselverspilling, officieel gelanceerd in Wageningen. Met deze app kunnen consumenten bij lokale retailers voedsel dat overtollig is voor een kleine prijs bestellen en afhalen. Wageningen University & Research zal samen met Too Good To Go een consumentenonderzoek starten naar de verandering in bewustwording en het gedrag rond voedselverspilling.

Magic Box

Vanaf nu kunnen consumenten in Wageningen via de app een "Magic Box" bestellen. Deze box wordt gevuld met overtollig eten dat anders door winkels en restaurants aan het einde van de dag weg zou worden gegooid. Denk bijvoorbeeld aan bakkerijen die elke dag vers brood bakken, of restaurants die meer drukte hadden verwacht en daardoor maaltijden overhouden. Het is voor de consument een verrassing wat er uiteindelijk in de Magic Box zit.

Wageningen University & Research zal samen met Too Good To Go onderzoeken wat consumenten doen met de Magic Box. Wordt het ‘geredde’ voedsel daadwerkelijk opgegeten? Gaan consumenten anders over voedselverspilling denken door het gebruik van de app en verandert hun gedrag rondom voedselverspilling door de app?

De verwachte resultaten:

Too Good To Go streeft naar een wereld zonder verspilling, een wereld waarin al het voedsel dat wordt geproduceerd ook wordt geconsumeerd. Sinds haar lancering in Nederland, een jaar geleden, heeft het bedrijf meer dan 200.000 maaltijden gered die anders zonder pardon de vuilnisbak in waren gegaan. Too Good To Go verwacht resultaten in de richting van:

• reductie van derving in de retail
  • reductie van verspilling door de consument
  • lagere kosten voor afvalverwerking
  • nieuwe bedrijvigheid

Houdbaarheid Begrepen

Het onderzoeksproject maakt deel uit van de lopende Publiek Private Samenwerking Houdbaarheid Begrepen (2016-2019). Hierin werkt Wageningen University & Research samen met partners om voedselverspilling tegen te gaan door de ontwikkeling van vernieuwende concepten en diensten rond intelligent schapbeheer en effectieve communicatie richting de consument.

Daarnaast wordt gekeken naar de opschaling van de kansrijke oplossingsrichtingen en het verder terugdringen van derving en voedselverspilling. Vervolgens is de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen nodig om consumenten te bewegen duurzamer met voedsel om te gaan.

Wageningen levend laboratorium

Het unieke experiment past binnen "Wageningen, levend laboratorium Samen tegen Voedselverspilling''. In maart 2018 werd eerder met de Gemeente Wageningen samen met Jumbo Verberne, 18 ondernemers van het platform Verspilling is Verrukkelijk en MVO-Nederland het eerste Verspilling is Verrukkelijk-schap van Nederland ingericht. Wageningen University & Research doet onderzoek naar de consumentenacceptatie van deze surplus producten.

De eerste magic boxes van Too Good To Go worden aangeboden aan de burgemeester van Wageningen

Too Good To Go

Het van oorsprong Deense Too Good To Go is sinds begin 2018 actief in Nederland. De app heeft ondertussen al meer dan 250.000 geregistreerde gebruikers en bijna 1000 partners met dekking in alle provincies in Nederland. Vanaf 21 januari 2019 is de app ook in Wageningen beschikbaar. Daarnaast is het bedrijf al actief in negen Europese landen. Too Good To Go is daarmee de ‘rising star’ in voedselverspillings app land. Bedrijven die samenwerken met de app zijn onder andere HEMA, AH-to-go, Marqt en Accor Hotels.

Relevante algemene cijfers voedselverspilling*:

• In 2016 wordt de verspilling in de totale voedselketen inclusief de consument tussen 1.7 en 2.5 miljoen ton geschat.
  • De verspilling door consumenten bedraagt gemiddeld 41 kg per persoon per jaar.
  • Voor de bedrijfscatering sector bedraagt dit zo’n 50 miljoen kg per jaar.
  • Voor de Nederlandse supermarkten wordt de economische derving ingeschat op 3.6% van de totale omzet van bederfelijke producten.
  • Too Good To Go begeeft zich op het snijvlak van consument (53%), retail (5%) en food service (12%). Op basis van Europese cijfers schatten we in dat deze drie ketenschakels samen verantwoordelijk zijn voor 70% van de totale voedselverspilling.
  • Top 5 meest verspilde producten in 2016:
    • Brood
    • Zuivel
    • Groente
    • Fruit
    • Vlees

Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Too Good To Go sluit zich aan als stakeholder van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling. Om de positieve impact op voedselverspilling te vergroten, is het voor Too Good To Go een logische stap om vanaf nu ook een actieve rol te spelen in de Stichting.

Joost Rietveld - Country Manager Too Good To Go Nederland: "Om het doel van Too Good To Go te bereiken en voedselverspilling uit de wereld te helpen is samenwerken essentieel. Onze rol kenmerkt zich in deze samenwerking door de creativiteit en de can-do mentality van een start-up. Zo hebben we afgelopen jaar flinke stappen gezet die we dit jaar, o.a. met andere deelnemers in de stichting, minimaal willen verdubbelen."

* Deze cijfers zijn gebaseerd op de onderzoeksresultaten van FUSIONS, ‘Verwaarding van voedselreststromen uit supermarkten’ en de Monitor Voedselverspilling.