“Bewijs zou het uitgangspunt moeten zijn bij besluitvorming in voedselsystemen”

21 september 2020

Gedurende het achtste World Sustainability Forum (WSF) nam Louise O. Fresco deel aan een het panel ‘Voorbereiden op de 2021 VN Voedseltop’. Dit panel was onderdeel van een sessie over Voedselzekerheid en Landbouw, georganiseerd door de Universiteit van Pretoria. Deze sessie duurde een volle dag. De paneldiscussie, met Prof. Patric Caron (uit Frankrijk), werd gemodereerd door Lindiwe Majele Sibanda, Directeur van de ARUA Centre of Excellence in Food Security bij de Universiteit van Pretoria.

Als covoorzitter van de Wetenschappelijke Groep van de Voedselsystementop, benadrukte professor Fresco het feit dat er een wetenschappelijke groep binnen de Verenigde Naties is opgezet. De oprichting van deze groep is een belangrijke stap omdat dit het belang van wetenschappelijk bewijs als basis voor politieke besluitvorming onderstreept. Louise benadrukte de waarde van het betrekken van wetenschap en bewezen aanpakken vanuit ‘s werelds vele disciplines. Deze wetenschappelijke bewijzen zouden onderdeel moeten zijn van alle voedselsysteemdialogen die in de aanloop naar de top plaatsvinden.

Wetenschap en universiteiten

Fresco wees ook naar op de belangrijke rol die universiteiten hebben voor de Voedselsystemen.

1. Als eerste, de rol van universiteiten in capaciteitsopbouw. Deze gaat verder dan alleen de eigen studenten, maar bereikt ook train the trainers.
  2. Ten tweede zou de wetenschap langdurige samenwerkingen aan moeten
    gaan om culturele en natuurlijke systemen volledig te kunnen begrijpen.
  3. The derde toont de integratie van wetenschappelijke disciplines in
    een systeembenadering dat de toegevoegde waarde niet zozeer ligt in het
    verbouwen van gewassen, maar in boeren betrekken in waardeketens
    waardoor zij de waarde van hun product verhogen en tevens de
    voedselkwaliteit voor consumenten verbeteren.

Wetenschap heeft ook een rol in het ontsluiten van bewijzen die onze fundamentele kennis ontwikkelen en in staat stellen om oplossingen te vinden in, bijvoorbeeld, genetica, natuurlijke processen en voedseltechnologie. Ook consumenten spelen een rol in het oplossen van uitdagingen binnen het voedselsysteem. Immers, zij bepalen deels welke innovaties plaatsvinden in de voedselvoorziening. Zij kunnen druk uitoefenen op beleidsmakers om beschikbare snelle oplossingen te implementeren.

Louise O. Fresco sloot haar betoog af door te benadrukken dat Afrika de potentie heeft om snel te ontwikkelen, vanwege haar jonge, ambitieuze bevolking en demografische positie.