Duikexpeditie op zoek naar de Nederlandse onderzeeboot O13 en bijzondere diersoorten Doggersbank

4 juli 2019

Stichting Duik De Noordzee Schoon vertrekt vrijdag 5 juli voor de 13e duikexpeditie op de Noordzee. Deze 10-daagse reis, Expeditie Doggersbank 2019, staat in het teken van unieke ontdekkingen in dit bijzondere Natura2000 gebied. Ook maken de vrijwilligers de locaties waar ze duiken schoon door afval mee naar boven te nemen.

Het team duikt op locaties in waar niet eerder is gedoken. De 28 zeer ervaren sportduikers verzamelen zoveel mogelijk biologische en archeologische gegevens op meer dan 20 verschillende locaties. Ze verwijderen afval - met name spooknetten, lood, vishaken en kunstaas - fotograferen en filmen. De duikers verwachten helder water (tot 25 meter) wat ten goede kan komen aan het foto- en filmmateriaal. Dit kan ertoe bijdragen de Noordzee te promoten, een belangrijke doelstelling van de stichting. Ook hoopt het team hier bijzondere of nieuwe dier- en algensoorten voor Nederland waar te nemen.

Geweldig en spannend om dit jaar zelf mee te duiken! En inspirerend om als marien bioloog een bijdrage te leveren aan een beter beeld van de biodiversiteit op en naast de wrakken. De expeditie levert waardevolle kennis over de Noordzee op.
Tammo Bult, directeur Wageningen Marine Research

Het duikteam hoopt dat met het onderzoeken van potentiele wraklocatie een bijdrage wordt geleverd aan de zoektocht naar de vermiste Hr. Ms. O13, de laatste nog niet teruggevonden Nederlandse onderzeeboot. Sinds juni 1940 ligt het wrak ergens op de bodem van de Noordzee. Wat er precies met de O13 is gebeurd, is nog steeds een mysterie. Een afgevaardigde van De Stichting Nabestaanden Onderzeeboten stapt aan boord met een uitgebreide database van coördinaten van nog onbekende wrakken.

Hoe mooi zou het zijn dat wij precies op de 13e expeditie van Stichting Duik de Noordzee Schoon, de O13 eindelijk terugvinden.
Jouke Spoelstra, Stichting Nabestaanden Onderzeeboten

Tekst gaat verder onder de foto

Wrak

Expeditie Doggersbank 2019

Deze expeditie is een initiatief van Stichting Duik De Noordzee schoon. Het expeditieteam bestaat uit marien biologen, amateurarcheologen, ecologen, fotografen, filmers en supportduikers. Het duikwerk kan alleen worden gedaan door zeer ervaren sportduikers gezien de lastige omstandigheden waarin het project moet worden uitgevoerd: 25 tot 45 meter diepte in koud, stromend water.

De vrijwilligers hebben in acht jaar tijd 60.000 kg visnetten en vislijnen geborgen. Het team werkt nauw samen met onderzoeksbureaus, het bedrijfsleven, universiteiten en de overheid. Het is de 13e expeditie die de stichting organiseert. Stichting Duik De Noordzee Schoon wil het belang van kunstriffen in de Noordzee op de kaart zetten en degelijk beleid afdwingen. Wrakken en stenen fungeren als kraamkamers en schuilplaatsen voor veel dieren, er leven naar schatting ruim 500 verschillende diersoorten op deze harde substraten. Bovendien kunnen wrakken tijdscapsules zijn van groot cultuurhistorisch belang. Sinds 2011 organiseerde de stichting al twaalf succesvolle expedities naar verschillende gebieden in de Noordzee.

Wij willen met onze passie voor het wrakduiken laten zien dat het de moeite waard is om de hotspots in de Noordzee goed te beschermen.
Ben Stiefelhagen, expeditieleider
Routeplanning expeditie Doggersbank 2019