Edward Huijbens nieuwe hoogleraar Culturele geografie in Wageningen

14 februari 2019

Prof.dr. Edward Huijbens is de nieuwe hoogleraar en leerstoelhouder Cultural Geography aan Wageningen University & Research. Dat heeft de raad van bestuur van WUR besloten. Huijgens volgt prof. Claudio Minca die in 2017 een andere functie in Sydney heeft aanvaard. De benoeming geldt per 1 februari.

Tot nu toe was Prof. Huijbens werkzaam als hoogleraar aan de School of Humanities and Social Sciences van de University of Akureyri, IJsland, en hoofd van de Faculteit Social Sciences and Law aldaar.

Edward Hákon Huijbens (Akureyri, IJsland, 1976) studeerde Geografie aan de University of Iceland in Reykjavik en vanaf 2000 aan de University of Durham. Daar promoveerde hij in 2005. Op basis van zijn uitzonderlijke prestaties verkreeg hij in Durhan een Brits Research Overseas Scholarship (ORS), een award voor jonge buitenlandse onderzoekers.

Edward Huijbens nieuwe hoogleraar Culturele geografie in Wageningen

Prof. Huijbens is actief in tal van gremia. Hij werd in 2017 benoemd tot lid van het Standing Committee on Transportation Needs of National Parks and Public Lands namens de Amerikaanse National Science Foundation. Ook is hij benoemd in het Department of Geography and Geology aan Western Kentucky University.

Prof. Huijbens heeft een indrukwekkende reeks publicaties op zijn naam staan. Hij zag veel van zijn onderzoeksprojecten gefinancierd door verschillende Scandinavische fondsen.

In zijn onderzoek richt prof. Huijbens zich op het bevorderen van de interactie tussen omgevingswetenschappen en kritische sociale wetenschappen – om zo actuele problemen van het broeikaseffect en andere effecten van door de mens veroorzaakte klimaatverandering dichter bij een oplossing te brengen. Hij concentreert zich specifiek op de geografie van toerisme en transport en op de wisselwerking mens/natuur in natuur en landschap.

De leerstoelgroep Cultural Geography maakt deel uit van de Environmental Sciences Group (ESG). De leerstoel werd tijdelijk waargenomen door prof. René van der Duim (persoonlijk hoogleraar Toerisme en duurzame ontwikkeling).