Een mijlpaal voor mensen met risico op hart-en-vaatziekte, obesitas en diabetes

10 september 2021

Eén op twee mensen lijdt aan overgewicht en heeft verscheidene risicofactoren voor hart- en-vaatziekten. Dit deel van de bevolking zal binnenkort baat hebben bij de gunstige werking van een nieuw natuurlijk ingrediënt; de gepasteuriseerde bacterie Akkermansia muciniphila van het Belgische bedrijf A-Mansia Biotech, een co-spin off van Wageningen University & Research en UCLouvain. De bacterie heeft bewezen gezondheidseffecten bij de mens en is door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) veilig bevonden als voedselingrediënt.

Dit nieuwe ingrediënt zal naar verwachting in 2022 als voedingssupplement op de markt komen. Een antwoord op de wereldwijde gezondheidscrisis en een uniek voorbeeld van waardecreatie en samenwerking in de toepasbaarheid van de kennis vanuit Wageningen University & Research.

Akkermansia is de eerste nieuwe generatie goedaardige bacteriën met belangrijke gezondheidseffecten bij de mens die door de EFSA is goedgekeurd. De bacterie herstelt de werking van de darmbarrière, wat leidt tot verminderde ontsteking en uiteindelijk een betere controle van de vetopslag, het glucosemetabolisme en het energieverbruik.

De bacterie werd in 2004 voor het eerst ontdekt, geïsoleerd en gekarakteriseerd uit microbiota van de menselijke darm, in het laboratorium van Prof. Willem M. de Vos, Distinguished Professor Emeritus aan Wageningen University & Research, een van de medeoprichters van A-Mansia. Kort daarna ontdekten zij met het team van Prof. Patrice D. Cani, UCLouvain, Brussel, België een andere medeoprichter van A-Mansia, de voordelige gezondheidseffecten.

"Producten op basis van gepasteurieerde Akkermansia muciniphila openen de deur naar een nieuwe generatie voedingssupplementen, gebaseerd op een diepgaand inzicht in de werking van het microbioom, een cruciale mijlpaal" zegt Prof. Willem M. de Vos, Microbiology@Wageningen University & Research.