F&A Next: start-ups en internationale bedrijven ontmoeten elkaar op weg naar meer duurzame voedselsystemen

3 mei 2022

Voor het eerst sinds twee jaar is F&A Next niet alleen online te bezoeken. Op 18 en 19 mei zullen honderden techbedrijven en start-ups op Wageningen Campus inzichten uitwisselen en samenwerkingen onderzoeken. Dit jaar staat de transformatie van wereldwijde voedselsystemen centraal. Hoe kunnen bedrijven en investeerders helpen die systemen te verduurzamen?

F&A Next is een initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research, Anterra Capital en StartLife en brengt bedrijven, investeerders en start-ups uit de agro-foodsector bij elkaar. De COVID-pandemie heeft consumptiepatronen op verschillende manieren beïnvloed, en klimaatverandering en duurzaamheid zijn belangrijker geworden bij het maken van voedselkeuzes. Zoals Wageningen University & Research benadrukt in haar onderzoeksthema ‘De wereld voeden’ vraagt duurzame voedselzekerheid om samenwerking. Hoe kunnen innovators en investeerders de radicale veranderingen die daarvoor nodig zijn versnellen?

De rol van de consument in duurzaamheid

Op F&A Next delen experts uit de foodtech-industrie hun inzichten en gedachten, met bijzondere aandacht voor innovatieve landbouw en de toekomst van proteïnen, maar ook het veranderen van de voorkeuren van consumenten. ‘Bij het verduurzamen van voedsel kunnen retailers een cruciale rol spelen, vanwege hun invloed op zowel producenten als consumenten,’ vertelt Koen Boone van Wageningen Economic Research. Hij is directeur Europa van het Sustainability Consortium dat is opgestart door detailhandel-multinational Walmart.

Tijdens F&A Next neemt hij deel aan het panel over de rol van de consument in voedselverduurzaming. Onder invloed van de pandemie en lockdowns lieten consumenten hun boodschappen bezorgen en stapten veel mensen over op maaltijddozen. Voor bedrijven was het noodzakelijk om te digitaliseren. Samen met andere experts gaat Boone in gesprek: hoe kunnen consumenten gemotiveerd worden om voor duurzamere opties te kiezen en wat is de toekomst van de supermarkt?

Investeringen in nieuwe voedseltechnologie

Daarnaast presenteren innovatieve start-ups hun ideeën als de “Next Heroes in Food & Agtech”. Bovendien zal Agfunder haar jaarlijkse Europese investeringsrapport presenteren, het 2022 AgFunder AgriFoodTech Investment Report. Uit het rapport blijkt dat er in 2021 51,7 miljard dollar is geïnvesteerd in nieuwe voedseltechnologieën. Sectoren die in reactie op de pandemie groeiden, bleven dat doen, zoals innovaties die online supermarkten moeten automatiseren. Ook de sector ‘Innovative Food’, waar de ontwikkelaars van alternatieve proteïnen onder vallen, zamelden veel geld in