Global Challenge, Global Teaching – in gesprek met docenten van de middelbare school

20 januari 2022

Middelbare school docenten vanuit zeven landen kwamen op 19 januari bijeen om meer te weten te komen over de Global Challenge. De Global Challenge wordt ieder jaar door honderden scholieren geschreven om te leren over voedselonzekerheid in een specifiek land. Deze opdracht dient ook als hun toegangsbewijs voor het lokale Youth Institute, waar de beste essays worden uitgekozen. Die leerlingen mogen in oktober meedoen aan het Global Youth Institute in de Verenigde Staten waar ze met andere internationale studenten intensief leren over voedselsystemen.

Ervaringen van docenten

Luke Becker uit Minnesota (USA) en Håkan Jansson uit Zweden zijn beide leraren op de middelbare school die de Global Challenge al in hun klas gebruiken. Hoe ze deze uitdaging aangaan, is aan hen, en ze geven er ieder een unieke draai aan.

Luke Becker: “Veel studenten in mijn klas hebben de staat nog niet eens verlaten tegen de tijd dat ze afstuderen aan de middelbare school, dus het is moeilijk voor hen om een ​​werelds perspectief te krijgen. Het implementeren van programma's zoals Journey 2050, wat ook een landbouwsimulatiespel omvat, en het koppelen daarvan aan de Global Challenge is essentieel voor alle studenten om een wereldwijd perspectief te krijgen op voedselzekerheid.” Vooral in een tijd van onlineonderwijs biedt dit een zinvolle les voor middelbare scholieren om kennis op te doen over voedselzekerheid.

Håkan Jansson past een soortgelijk principe toe bij het gebruik van games om studenten over landbouw te leren. De Zweedse leraar gebruikt het populaire spel Minecraft en verbindt het met landbouw gerelateerde problemen in de echte wereld. Studenten maken eerst kennis met een gemeenschap in Guatemala die worstelt met voedselzekerheid. Vervolgens kunnen ze de Minecraft-kaarten gebruiken op basis van de locatie van die gemeenschap en kunnen ze samenwerken bij het bouwen van bijvoorbeeld landbouwsystemen als een mogelijke oplossing voor de problemen. Hun virtuele ervaringen worden vervolgens teruggekoppeld naar gemeenschappen in Guatemala, waarover de studenten dan kunnen schrijven voor hun Global Challenge.

Docenten geïnspireerd

De bijeenkomst, georganiseerd door het SLU Youth Institute in Zweden, was bedoeld om docenten te inspireren de Global Challenge uit te voeren in hun klas. Ook docenten die al bekend waren met de Challenge konden tijdens het evenement hun ervaringen delen en praten over de dingen waar ze tegen aan liepen. Middelbare school docent Greetje Kranenburg deelde na afloop van de discussierondes: “Taal is ook een belangrijk onderdeel van de wereldwijde voedselzekerheid, dus taaldocenten kunnen ook net zo goed de Global Challenge in hun klas gebruiken.” Het evenement creëerde veel kansen voor leraren om hun Global Challenge op nieuwe manieren te implementeren en zal meer studenten stimuleren om deel te nemen aan toekomstige Youth Institutes!