MOOC Macronutrients and Overnutrition behoort tot 250 meest populaire online cursussen wereldwijd

3 februari 2022

Zijn online cursus Macronutrients and Overnutrition behoort volgens platform Class central tot de 250 ‘Most Popular Online Courses of All Time’ wereldwijd. Bescheiden als hij is, denkt hoogleraar Sander Kersten, maker en docent, dat dat vooral te maken heeft met de populariteit van het onderwerp, in combinatie met de looptijd van de cursus. “Toen we de cursus in 2015 als eerste MOOC (Massive Open Online Course) van Wageningen University & Research lanceerden, dachten we dat het onderwerp veel mensen aan zou spreken en dat is ook wel gebleken,” licht hij toe.

Online vanuit de WUR-studio

Intussen hebben al honderdduizenden mensen uit heel de wereld de MOOC in ieder geval deels gevolgd. Hij is niet live – je hebt immers te maken met tijdverschillen – maar opgenomen in de WUR-studio. “In het begin was dat pionierswerk, maar in de loop der jaren hebben we natuurlijk steeds meer kennis opgedaan over hoe je zo’n online cursus aantrekkelijk inricht en hoe je bijvoorbeeld professionele clips maakt,” vertelt Sander. Toen corona losbarstte had hij een voorsprong; hij had al ervaring met online onderwijs en heeft de cursus ook in het reguliere onderwijs ingezet, naar volle tevredenheid van zijn studenten.

Sander Kersten tijdens een college van zijn Massive Open Online Course.

Grote en diverse doelgroep

Helemaal in het begin was de cursus gratis, tegenwoordig betaal je een klein bedrag. Sander: “Deze MOOC is inmiddels uit de kosten, maar voor de meeste andere is de balans ongunstiger, omdat ze beduidend minder deelnemers hebben. Het zijn cursussen van hoog niveau en je hoopt natuurlijk dat de investeringen zich op een andere manier uitbetalen. In de vorm van algehele naamsbekendheid bijvoorbeeld. Je bereikt immers een enorm grote en diverse doelgroep. Zo heb ik chef-koks gehad als deelnemers, militairen en gepensioneerden, onder wie een vrouw van tegen de tachtig uit Australië. Zij was trouwens nog maar deels met pensioen, want deed ook nog klussen als interieurontwerper. Mooi toch?!”

Ik heb chef-koks gehad als deelnemers, militairen en gepensioneerden, onder wie een vrouw van bijna tachtig uit Australië

Cursus altijd up-to-date

Uiteraard zorgt Sander ervoor dat de cursus steeds up-to-date blijft door nieuwe informatie en relevante nieuwe inzichten toe te voegen. Via de chatbox is er interactie met de studenten. Die kunnen vragen stellen die Sander vervolgens beantwoordt. Soms komt er onder cursusdeelnemers onderling een gesprek op gang, of beantwoorden ze elkaars vragen. Sander zorgt er wel altijd voor dat hij de gesprekken volgt en grijpt in of vult aan waar nodig.

Meld je ook aan!

Ook zo’n toffe MOOC volgen? WUR organiseert er inmiddels ruim vijftig over uiteenlopende onderwerpen. Denk je eens in hoe leuk het is om met allerlei deelnemers vanuit de hele wereld zo’n cursus te volgen! Aarzel je omdat je denkt dat je ‘m uiteindelijk toch niet af gaat maken? Volgens Sander rondt uiteindelijk maar zo’n vijf procent van de deelnemers een MOOC succesvol af, maar dat maakt hem niet uit. “Je wordt er altijd wijzer van en het is gewoon een hele leuke ervaring!”