WUR verwelkomt WEF Food Innovation Hub in Wageningen

24 november 2020

Het World Economic Forum maakte gisteren bekend dat het Europese Food Innovation Hub wordt opgericht in Wageningen, in samenwerking met FoodValleyNL. “Wageningen University & Research ondersteunt de oprichting van een European Food Innovation Hub volledig en verwelkomt deze in Wageningen”, zegt Arthur Mol, rector magnificus van WUR. “We kijken er naar uit om samen te werken en samen vorm te geven aan de toekomst van voedsel.”

FoodvalleyNL wordt de Europese Hub in een nieuw, wereldwijd netwerk van Food Innovation Hubs dat WEF ondersteunt in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De samenwerking werd officieel aangekondigd op maandag 23 november, in een pre-event ter ondersteuning van de UN Food Systems Summit 2021.

Een van de bijdragen van het Food Innovation Hubs-initiatief zal zijn om vraag, aanbod, ontwikkeling en financiering van technologie en innovaties met elkaar te verbinden.

WUR was een van de founding partners van FoodvalleyNL. WUR combineert fundamentele en toegepaste kennis vanuit de missie ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’. Zo draagt WUR bij aan het oplossen van belangrijke vragen in het domein van gezonde voeding en leefomgeving. Onze ruim 6.500 medewerkers (ruim 5.500 fte) en meer dan 12.000 studenten laten zich inspireren door natuur, maatschappij en technologie. Inspiratie die ons al meer dan een eeuw in staat stelt om te verwonderen, kennis te ontwikkelen en deze wereldwijd toe te passen.

WUR zoekt samen met anderen naar de antwoorden op de mondiale uitdagingen in agrifood & ecologie; met andere kennisinstellingen, bedrijven, ngo's en overheden. Daarom vinden op Wageningen Campus meer dan 180 andere organisaties hun inspiratie in op wetenschap gebaseerde oplossingen voor deze uitdagingen.

Samenwerkingspartners WUR

We zien dat op sociale media regelmatig berichten gedeeld worden waarbij niet altijd duidelijk is wat de band tussen WUR en WEF is. Wageningen University & Research werkt aan meerdere duurzaamheidsdoelen, zoals een gezonde maaltijd en duurzaam geproduceerd voedsel voor iedereen. Daarvoor moet de manier waarop we voedsel maken veranderen en dat vraagt veel onderzoek en innovatie. Daarvoor is de samenwerking met partners in de overheid, onderzoek, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven van groot belang.

Het World Economic Forum is in 2020 gestart met Food Innovation Hubs, kantoren wereldwijd gericht op ondersteunen van nieuwe ideeën en initiatieven in hun ontwikkeling naar de markt. WUR participeert in het Europese kantoor samen met andere organisaties en probeert zo nieuwe initiatieven te helpen met onze kennis en expertise.