Wageningen University & Research en PAME lanceren een capsule om de route van Nederlands afval op zee live te volgen

9 juni 2021

Sinds afgelopen week drijft zo'n 25 zeemijl ten westen van het eiland Texel een speciaal soort flessenpost rond. De positie van deze 'Plastic in a Bottle'-capsule is online te volgen en laat zien welke route plastic afval kan afleggen zodra dit in de Noordzee terechtkomt.

Onderzoeker Wouter Jan Strietman: “Niet veel mensen beseffen wat er met ‘ons’ plastic afval gebeurt zodra dit in zee terechtkomt. Om te laten zien waar Nederlands plastic afval heen kan drijven heeft onze samenwerkingspartner Eelco Leemans van Leeways Marine een speciaal soort flessenpost naar zee gebracht en zo’n 25 zeemijl uit de kust van Texel vrijgelaten. We nodigen het publiek uit om de reis van deze 'Plastic in a Bottle'-capsule met ons online mee te volgen.”

“Onder invloed van wind en zeestromingen kan deze speciale capsule naar een strand in de buurt drijven, maar wie weet zelfs naar het Noordpoolgebied. Via wind en stromingen drijven er namelijk elk jaar vanuit West-Europa en Noord-Amerika grote hoeveelheden plastic afval naar het Noordpoolgebied toe. Dit vormt daar een bedreiging voor de natuur, de scheepvaartveiligheid en het toerisme. In het Arctic Marine Litter Project doen we uitgebreider onderzoek naar de herkomst en oorzaken van marien zwerfvuil in het Noordpoolgebied, waardoor stakeholders in het gebied de oorzaak bij de bron gericht aan kunnen pakken”, aldus Strietman.

De 'Plastic in a Bottle'-capsule

Het communicatieproject 'Plastic in a Bottle' is een initiatief van de Protection of the Arctic Marine Environment (PAME) werkroep van de Arctische Raad (Arctic Council) en is bedoeld om het bewustzijn over plastic afval in het noordpoolgebied en de noodzaak om gezamenlijk te werken aan oplossingen te vergroten. De lancering van deze capsule werd georganiseerd door Wageningen University & Research en Leeways Marine, in samenwerking met PAME en de Nederlandse overheid, die de capsule financiert. Eenmaal aangespoeld, zal een bericht in de capsule de vinder instrueren wat ermee te doen en met wie contact op te nemen.