Wereldvoedselkaart wordt grootste wereldwijde inventaris van wat mensen eten

13 januari 2022

Wat eten mensen meestal in verschillende landen wereldwijd? Anna Herforth, senior gastonderzoeker bij Wageningen University & Research, werkt samen met verschillende partners aan het beantwoorden van deze vragen. Het Global Diet Quality Project is een groot inclusief project dat een Wereldvoedselkaart creëert waarmee inzichten over voedingspatronen over de hele wereld worden verzameld en gevisualiseerd. De afdeling Human Nutrition and Health van Wageningen University & Research zal zich als partner bij het onderzoek aansluiten. De Wereldvoedselkaart wordt gefinancierd door de Rockefeller Foundation.

De Voedselkwaliteitvragenlijst (DQQ)

De gegevens voor de Wereldvoedselkaart zijn afkomstig uit het Global Diet Quality Project (dietquality.org), dat zowel de gegevens als de hulpmiddelen heeft ontwikkeld om routinematig geldige en vergelijkbare voedingsgegevens in verschillende landen te verzamelen. Het belangrijkste hulpmiddel is de vragenlijst over voedselkwaliteit (DQQ). Het implementeren hiervan neemt vijf minuten in beslag, maar de vragenlijst biedt veel informatie over voedingspatronen op het bevolkingsniveau. De DQQ wordt gebruikt om verschillende indicatoren van de voedingskwaliteit te peilen die gerelateerd zijn aan alle vormen van ondervoeding, inclusief de diversiteit van de voeding en de risico's op niet-overdraagbare ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten. De vragen leggen informatie vast over de consumptie van 29 voedselgroepen, waaronder zowel gezonde als ongezonde voedingsmiddelen.

Gegevens in kaart brengen.

Om landspecifieke vragenlijsten te creƫren zocht het projectteam input van mensen in elk van de 104 landen. Samen identificeerden zij de meest voorkomende voedingsmiddelen in elke locatie. In totaal verstrekten ruim 750 mensen informatie over welk voedsel het meest gebruikelijk is, en hoe het wordt genoemd. Het is de eerste poging ooit om systematische, vergelijkbare informatie te verzamelen over wat de wereld eet. De Wereldvoedselkaart, die in 2023 zal worden gemaakt op basis van de DQQ-gegevens, zal deze informatie in een boeiend, interactief formaat weergeven. Zo kunnen gebruikers elk land virtueel bezoeken om te ontdekken wat er wordt gegeten. De voedselkaart biedt ook gegevens over de samenstelling van voedsel uit het Periodieke Voedingstabel-initiatief van de Rockefeller Foundation. Deze gegevens bieden belangrijke inzichten voor cultureel geschikte manieren om de voedingskwaliteit te verbeteren.