Nieuws

Ananasleer, duurzame materialen zijn welkom in de mode-industrie

article_published_on_label
29 maart 2023

Nieuwe duurzame materialen zijn welkom in de mode-industrie. Maar wil de consument er wel aan? Promovendus Xin Gao promoveert 5 april op een studie naar de acceptatie van rugzakken die zijn gemaakt van ananasblad. En ja, als het op leer lijkt dan is de consument best te porren voor ananasleer.

Wearing Pineapple Leaves heet zijn proefschrift. Met natuurlijk een (gestileerde) ananas op de omslag. ‘Ananas is een mooi iconisch product’, zeg Gao. ’Ik had ook schimmeldraden (mycelium) kunnen kiezen of bamboe. Maar ananas is meer catchy. Het gaat erom dat we willen weten hoe consumenten op dit soort repurposed materialen reageren. Materialen dus die een nieuw gebruik krijgen.’

Rugzakken van ananasleer bestaan, hoewel het leer er anders uitziet dan echt leer. ‘We hebben allemaal in ons hoofd een idee van hoe een rugzak eruit ziet’, zegt Gao. ‘Typisch rugzakmateriaal is katoen of leer. Ananasblad wijkt daar van af. Dat noem ik atypisch. Ik heb onderzocht waarom consumenten iets atypisch vinden en wat voor vragen en emoties dat oproept.’

Keuzes consument bij aankoop

Met een reeks proeven ontrafelde Gao welke invloed functionaliteit, duurzaamheid en onderscheidendheid hebben bij de keuze voor een aankoop. Proefpersonen moesten het daarbij doen met tekst, zonder plaatjes. ‘Daarmee sluit je die esthetische factor uit. Als consumenten plaatjes zien, gaat persoonlijke smaak een rol spelen. Ik wilde juist zien welke rol andere factoren spelen.’

Meer informatie