Biodiversiteitsonderzoek van WUR behoort tot de internationale top volgens Elsevier

22 mei 2023

Wageningen University & Research behoort tot de meest productieve universiteiten op het gebied van onderzoek naar biodiversiteit, nationaal én internationaal. Dit blijkt uit een rapport van Elsevier over de impact van Nederlands onderzoek op dit gebied.

Ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Biodiversiteit heeft Elsevier een rapport gelanceerd: ‘Biodiversiteitsonderzoek in Nederland en wereldwijd’. In het rapport komt Wageningen University & Research (WUR) zowel nationaal als internationaal naar voren als een zeer belangrijk kennisinstituut op het gebied van biodiversiteit. ‘Wageningen University & Research is een klasse apart,’ staat in het rapport. WUR behoort namelijk tot de tien meest productieve universiteiten ter wereld. Nationaal publiceert WUR bovendien het meest: twee keer zoveel als Utrecht University, de tweede op de Nederlandse lijst.

Nederlands onderzoek: hoge impact, veel samenwerking

Nederlands onderzoek op het gebied van biodiversiteit doet het internationaal erg goed. Nederland vormt samen met Zweden en Zwitserland de Europese top drie op dit gebied: het scoort een 2.40 Field-Weighted Citation Impact score, wat aangeeft dat het onderzoek meer dan twee keer vaker geciteerd wordt dan het internationale gemiddelde. Nederlandse onderzoekers vallen ook op door hun internationale oriëntatie. Ze werken namelijk in 83% van de gevallen samen met auteurs uit het buitenland. Het internationale gemiddelde is slechts 37%. Nederlands onderzoek wordt bovendien internationaal veel geciteerd in beleidsdocumenten.

Liesje Mommer, de oprichter van het Wageningen Biodiversity Initiative, wordt in het rapport geciteerd. Ze vertelt dat het belang van onderzoek naar biodiversiteit steeds beter begrepen wordt. Dat is volgens haar terug te zien in de toenemende nadruk op interdisciplinair onderzoek. In een ander citaat benadrukt Rector Magnificus Arthur Mol hoe belangrijk samenwerking is voor WUR: ‘Wageningen University & Research is highly committed to biodiversity research and collaborates with partners around the world.’

Europa aan kop op het gebied van biodiversiteit

Het onderzoek naar biodiversiteit groeit snel. De afgelopen tien jaar nam het totaal aantal publicaties met gemiddeld met 8% toe; in de laatste vijf jaar zelfs met 10%. Europa loopt op kop: 41% van het onderzoek naar biodiversiteit wordt gedaan door onderzoekers aan Europese universiteiten. De VS staat op de tweede plaats met 21%, gevolgd door China met 16%.

Het rapport is vrij toegankelijk. De analyse voor het rapport is uitgevoerd met behulp van Scopus, 's werelds grootste database van peer-reviewed literatuur. Scopus indexeert artikelen van meer dan 25.000 academische tijdschriften en 7.000 uitgevers.