De Wageningen Experience Day –hybride voedingsbodem voor alumni wereldwijd

5 oktober 2022

Eens een Wageninger, altijd een Wageninger. Heb je eenmaal in Wageningen gestudeerd, dan heb je het Wageningen DNA. Dat verbindt, overal ter wereld. Maar wat is het Wageningen DNA precies en waar staat het voor? Het antwoord op deze vraag krijg je tijdens de tweede Wageningen Experience Day op zaterdag 8 oktober.

‘We pakken het dit jaar anders aan dan voorgaande jaren’, legt teamleider alumnirelaties Maarten van Schaik uit. ‘Het liefst ontvangen we de alumni met open armen ontvingen op de campus, maar de vorige edities waren online. Dit jaar kiezen we voor de combinatie: de Wageningen Experience Day wordt een hybride evenement. Zo krijgen alumni uit binnen- en buitenland de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, bij te kletsen en bieden we ze een interessant programma.’

Aanmelden Wageningen Experience Day

Thema Connected, discovering the Wageningen DNA

Connected, discovering the Wageningen DNA is het thema van de Experience Day. Dat thema sluit goed aan bij de thema’s die op de universiteit centraal staan. Het gaat onder meer over biodiversiteit, circulaire economie, klimaatverandering, eiwittransitie. Onderwerpen die veel met elkaar te maken hebben en actueler zijn dan ooit. Tegelijkertijd wil Wageningen University & Research (WUR) zich blijven verbinden met de alumni zelf. Zij worden uitgenodigd om mee te praten en hun ervaringen te delen.

Talkshows

Om het fysieke deel en het online deel op elkaar te laten aansluiten is er gekozen voor een drietal ‘talkshows’ die worden gehost door Eveline van Rijswijk, bijgestaan door WUR student Olaf Rhijnsburger. Van Rijswijk is programmamaker, presentator en wetenschapsjournalist. De tafelgasten komen van verschillende vakgebieden en brengen daarmee verschillende invalshoeken in (en mede daarom zijn de interviews ook in het Engels). Bezoekers nemen in het publiek plaats en de talkshow wordt ook live gestreamd.

Elke show barst van de interessante onderwerpen en gasten. Hoogleraar AI Ricardo da Silva Torres en Marian Stuiver presenteren de symbiotische toekomstige stad. Dean of Education Arnold Bregt doet zijn visie op universitair onderwijs uit de doeken. En tijdens de derde show vertelt Emmeke Vierhout over de situatie op de boerderij van haar en haar man in Oekraïne en hun project om 10.000 waterfilters naar dat land te brengen.

Reacties of vragen? Zowel het publiek als de internationale alumni die online aansluiten kunnen een connectie maken met de gasten. Naast de drie talkshows zijn er ook break-out sessies, zowel fysiek als online, waarbij deelnemers in gesprek kunnen gaan met een van de sprekers.

Wat is er nog meer te doen?

‘De talkshows en de bijbehorende breakouts zijn niet het enige wat we bieden’, vult Maarten van Schaik aan. ‘Onze 25- en 50-jaar reunies vinden ook plaats op 8 oktober. Hiernaast is het natuurlijk ook mogelijk om op de campus rond te lopen.’ Als je naar Wageningen komt kun je mee met een van de campustours bijvoorbeeld, maar online is er een virtuele campus waar je rond kan kijken en de verhalen vindt die we graag met je willen delen. Tijdens het evenement wordt ook een compilatie vertoond, daarin vertellen alumni wat hen Wageningers maakt. Kortom, alle reden om 8 oktober vrij te houden in je agenda en je alvast aan te melden voor de Wageningen Experience Day.