Nieuws
WUR op plek zes van de SustainaBul
Wageningen University & Research (WUR) staat dit jaar op plek zes van de SustainaBul, een duurzaamheidsranking door studenten uit het hoger onderwijs van Nederland. Steeds meer universiteiten geven serieuze aandacht aan duurzaamheid in hun onderwijs.
Hogeschool Van Hall Larenstein en de Vrije Universiteit Amsterdam behouden hun respectievelijke eerste en tweede plaats in de ranking. Universiteit van Amsterdam staat dit jaar op plaats drie, met daarachter Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam. De ranking werd gepresenteerd door de Studenten van Morgen tijdens “de Groene Peper”, een event gericht op duurzaam onderwijs.
WUR stond al zes keer op nummer één, maar heeft dit jaar wat lager gescoord dan voorgaande jaren. Andere onderwijsinstellingen doen het dit jaar bovendien aanzienlijk beter dan voorheen.
Duurzaamheid in het onderwijs
De duurzaamheidsranking kent maximaal 360 punten toe aan een universiteit, verdeeld over de categorieën onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en best practices. WUR scoorde vooral op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs minder goed dan de universiteiten in de top vijf. Universiteit van Amsterdam steeg op dat gebied bijvoorbeeld 12,5 punten, naar 107 van de 110 mogelijke punten. Op het gebied van onderzoek en best practices scoort WUR wel de maximale score.
Duurzaamheid is een kernwaarde van WUR, benadrukt Erna Maters, beleidsmedewerker maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Maar het is ons dit jaar niet goed genoeg gelukt om te laten zien hoe we die waarde in ons onderwijs opnemen en hoe we onze inzet op dat gebied zullen monitoren. In onze onderwijsvisie staat bijvoorbeeld wel dat we van onze studenten verantwoordelijke, kritische burgers willen maken, maar niet expliciet hoe duurzaamheid daar een onderdeel van is.”
Recent bracht WUR alle opleidingen in kaart die een duidelijke link hebben met zeven belangrijke Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.
SustainaBul
SustainaBul wordt samengesteld op basis van een vragenlijst, waarbij de universiteiten en hogescholen hun antwoorden onderbouwen met beleidsstukken of andere online toegankelijke materie. Op basis van feedback van de rankers mogen de onderwijsinstellingen vervolgens hun antwoorden nog verbeteren.