Biodiversiteitsverlies en klimaatverandering: twee crisissen die elkaar versterken

15 september 2022

Veranderingen in de landbouw en onze voedselsystemen zijn heel belangrijk om klimaatverandering en verlies van biodiversiteit tegen te gaan. Daarover gaat de zesde Mansholtlezing, dit jaar gegeven door Liesje Mommer, hoogleraar Plantenecologie en Natuurbeheer. Tijdens de Mansholtlezing presenteert Wageningen University & Research ieder jaar haar visie op Europese vraagstukken rondom voeding, landbouw en duurzaamheid.

Ecosystemen met een lage biodiversiteit zijn minder veerkrachtig en slechter in staat de gevolgen van klimaatverandering te ondervangen. Terwijl klimaatverandering de belangrijkste oorzaak is van het verlies van biodiversiteit. Biodiversiteitsverlies en klimaatverandering zijn dus twee crisissen die elkaar versterken. Worden de effecten van klimaatsverandering erger, dan verliezen ecosystemen biodiversiteit; gaat biodiversiteit verloren, dan reguleren ecosystemen de gevolgen van klimaatsverandering minder goed.

Deze gekoppelde crisis is voor een belangrijk deel het gevolg van de manier waarop mensen voedsel produceren: het voedselsysteem. Tegelijk zal ons voedselsysteem ook een belangrijk slachtoffer zijn van de verergerde effecten van klimaatsverandering, zoals overstromingen, droogte en hitte, maar ook plagen en ziektes. Het voedselsysteem heeft dus veel invloed op veranderingen in het leven op onze planeet. Liesje Mommer pleit daarom dit jaar in haar Mansholtlezing voor de herintroductie van biodiversiteit in het voedselsysteem, voor een duurzamere, gezondere en meer veerkrachtige planeet.

afbeelding mansholtlezing 2022.jpg

Liesje Mommer staat op voor biodiversiteit

Liesje Mommer is hoogleraar Plantenecologie en Natuurbeheer bij Wageningen University & Research (WUR). Ze ontwikkelde een moleculaire methode waarmee ze plantenwortels kon onderscheiden en testen hoe ze samenwerkten. Steeds opnieuw bleek dat meer diverse plantengemeenschappen beter koolstof en water vasthouden, weerbaarder zijn tegen ziektes, oftewel: beter de gevolgen van klimaatsverandering reguleren. Die kennis, samen met het alarmerende bericht dat 1 miljoen soorten wereldwijd worden bedreigd met uitsterven, motiveerden Mommer om zich uit te spreken: wetenschappers moeten nog beter samenwerken om biodiversiteitsverlies tegen te gaan.

Lees verder onder de video

In de Mansholtlezing staat centraal hoe het voedselsysteem zo gevormd kan worden dat het bijdraagt aan een duurzame gezonde planeet. WUR presenteert haar visie en adviezen voor de rol van landbouw en voedselsysteem in het tegengaan van klimaatverandering en verlies van biodiversiteit. Welke veranderingen zijn daarvoor nodig, en hoe zorgen we ervoor dat de transitie naar nieuwe systemen op een duurzame, eerlijke en rechtvaardige manier verloopt?