Wageningen World

Inkijkje in verspreiding coronavirus door gedrag mensen met SamenSlimOpen-tool

Epidemioloog Quirine ten Bosch bedacht het model SamenSlimOpen, dat laat zien hoe het gedrag van mensen de verspreiding van het coronavirus beïnvloedt. Ze vindt dat Nederland niet zo slim is opengegaan eind van de zomer: ‘In de besluitvorming is onvoldoende rekening gehouden met superspreading events.’

Quirine ten Bosch is de laatste anderhalf jaar een veelgevraagd spreker. Ze gaf interviews voor de radio en televisie en ook de geschreven media wisten haar te vinden. Logisch, als je epidemioloog van infectieziekten bent en een simulatiemodel voor corona hebt ontwikkeld met de titel SamenSlimOpen.

Het is puur toeval dat ze in dit onderzoeksveld is beland, zegt ze zelf. Vijftien jaar geleden overwoog ze als student medische biologie in Groningen nog richting de neurowetenschappen te gaan. Maar na haar bachelor ontdekte ze dat wereldwijde gezondheidszorg meer bij haar paste en startte ze met een master epidemiologie in Utrecht. Sindsdien deed ze onderzoek naar de olifantsziekte, knokkelkoorts en de pestepidemie in Madagaskar, de grootste in de recente geschiedenis.

In 2019 werd ze assistent-professor bij veterinaire epidemiologie in Wageningen, waar ze vooral onderzoek doet naar zoönoses, infectieziektes die overspringen van dier naar mens. Toen onderzoekfinancier ZonMw anderhalf jaar geleden een oproep deed om coronaprojecten in te dienen, ontwikkelde zij samen met de TU Delft SamenSlimOpen, een model dat probeert te achterhalen hoe het gedrag van mensen de verspreiding van het coronavirus beïnvloedt. Hoe erg is het als mensen geen anderhalve meter afstand houden? Hoe riskant is het als er gezongen wordt? En welke maatregel is het meest effectief om verspreiding te voorkomen? Om dit inzichtelijk te maken, is een online tool ontwikkeld die laat zien hoe eigenaren hun restaurant coronaproof kunnen inrichten. Het model kan ook makkelijk worden vertaald naar andere gelegenheden zoals festivals of congressen.

Wil je meer weten over hoe dit model werkt en wie het kan gebruiken?