Sanne Kruikemeier en Ingrid de Zwarte ontvangen Early Career Award

30 november 2022

Sanne Kruikemeier, hoogleraar digitale media en samenleving, afdeling Strategische Communicatie en Ingrid de Zwarte, Universitair docent agrarische en milieugeschiedenis beiden werkzaam bij Wageningen University & Research hebben de Early Career Award gekregen. Aan deze prijs van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) is een geldbedrag van € 15.000 verbonden en een speciaal ontworpen kunstobject. Van harte gefeliciteerd!

Vragen als ‘Hoe is hongersnood mogelijk in een wereld van overvloed?’ en ‘Waarom gaat oorlogsvoering vaak gepaard met voedselschaarste?’ staan centraal in het onderzoek van Ingrid de Zwarte. Vragen op het snijvlak van geschiedenis en het interdisciplinaire onderzoek naar hongersnoden (famine studies).

Door uitgebreid archiefonderzoek analyseert ze de vele manieren waarop voedsel en honger zijn ingezet als oorlogswapens, maar ook hoe honger mensen mobiliseert tot verzet en zelforganisatie. Haar ambitie is om de dialoog tussen wetenschap, maatschappij en politiek over de grote mondiale voedseluitdagingen van dit moment te verdiepen en te verbreden.
5f043f97-e9aa-435c-9132-77be17bd2a93.jpg

De impact van online communicatie

Kruikemeier onderzoekt de impact van online communicatie op individuen en de samenleving. Ze richt zich onder meer op de vraag hoe politieke partijen campagne voeren op sociale media, en de impact daarvan op politieke meningsvorming, polarisatie en stemgedrag. Zo verzamelde ze met haar onderzoeksteam een grote dataverzameling rondom de midterm verkiezingen in de Verenigde Staten. “Samen met de Strategische Communicatiegroep zijn we nu onderzoeksprojecten aan het opzetten rondom twee belangrijke thema’s: de polarisatie van het klimaatdebat in de media en de politisering van wetenschapscommunicatie”, vertelt ze.

Kruikemeier publiceerde over datagedreven politieke targeting, de manier waarop burgers en overheden omgaan met privacy, nieuwsconsumptie en digitale journalistiek. Ze kijkt daarbij ook naar wat het betekent wanneer mensen zich eenzijdig informeren, of veel mis- en disinformatie zien, of het nieuws ontwijken. “Met het geldbedrag hoop ik mijn eigen onderzoekslijnen verder te ondersteunen, maar ook jonge onderzoekers te ondersteunen in hun eigen onderzoek en carrière.”
sanne kruikemeier.jpg

Early Career Award

De KNAW heeft de Early Career Award in 2019 ingesteld als erkenning voor getalenteerde onderzoekers die aan het begin van hun carrière staan en die in staat worden geacht vernieuwende en originele onderzoeksideeën (verder) te ontwikkelen. Jaarlijks worden maximaal twaalf Awards uitgereikt. Drie in elk van de vier KNAW domeinen (Geesteswetenschappen; Gedrags-, Maatschappij- en Rechtswetenschappen; Natuur- en Technische Wetenschappen; Medische, Medisch-Biologische en Gezondheidswetenschappen).