UFW Research Award 2020 voor bioinformaticus

Published on
10 maart 2020

De Research Award 2020 van het Universiteitsfonds Wageningen (UFW) gaat naar dr. Jorge C. Navarro-Muñoz, voormalig postdoc-onderzoeker aan Wageningen University & Research (WUR).

Zijn artikel, waaraan verschillende promovendi en masterstudenten van de Wageningse Bioinformatics Group hebben bijgedragen, is gepubliceerd in Nature Chemical Biology en haalde zelfs de cover van het tijdschrift in januari 2020. Dr. Marnix Medema, die de kandidaat nomineerde en tevens co-auteur is van het artikel, nam de prijs voor Jorge in ontvangst: een certificaat, een replica van het beeld 'De Wageningse Boom' en een geldbedrag van €2.500,-.

Jorge Navarro Munoz

In het onderzoek hebben verschillende studenten en onderzoekers van de leerstoelgroep Bioinformatica van WUR een manier gevonden waarop wetenschappers vanaf nu veel sneller naar nieuwe antibiotica kunnen zoeken. Daarbij maken zij gebruik van BiG-SCAPE, een open-source computerprogramma dat door Jorge Navarro-Muñoz is ontwikkeld. Hiermee is biosynthetische diversiteit op grote schaal te onderzoeken, doordat duizenden genomen tegelijk, in plaats van een enkel genoom van een antibiotica-producerend organisme, geanalyseerd en in kaart gebracht kan worden. Zo speelde de nieuw ontwikkelde methodologie een rol bij de ontdekking van een microbieel gencluster dat essentieel is bij het onderdrukken van plantpathogenen. Kennis van de diversiteit aan chemische structuren is essentieel voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld geneesmiddelen tegen kanker, en om te begrijpen hoe micro-organismen en planten interacties aangaan met hun omgeving. De nieuw ontwikkelde software is daarvoor snel, nauwkeurig en breed toepasbaar.

In verband met het niet aanwezig kunnen zijn bij de uitreiking, nam nominator en co-auteur Marnix Medema de Award in ontvangst voor Jorge Navarro-Muñoz.

Juryrapport

De jury was vol lof over de publicatie. “De toepasbaarheid van het onderzoek is erg hoog en schaalbaar. Bovendien is de wetenschappelijke impact groot. Dat blijkt wel uit het feit dat zijn toepassing nu al door veel andere wetenschappers gebruikt wordt. Het werkt goed”. De jury verwacht dat het werk een hoeksteen zal vormen voor experimenteel werk waarbij data een centrale rol spelen.

Voor jonge wetenschappers

Het University Fund Wageningen reikt jaarlijks de Research Award uit aan jonge wetenschappers (jonger dan 40 jaar) die in het kalenderjaar voorafgaand aan het uitreikingsjaar een uitstekend en origineel wetenschappelijk artikel hebben gepubliceerd. Juryleden voor de uitreiking van 2020 waren: Prof.dr. Erik van der Linden, voorzitter van de jury; prof.dr. Bas Zwaan; prof.dr.ir. Alfons Oude Lansink; dr. Daan Swarts, winnaar van de Research Award 2015; Sumanth Mutte MSc, één van de winnaars van de Research Award 2019.