Vier studenten winnen scriptieprijs 2020

Published on
30 juni 2021

Het Universiteitsfonds Wageningen heeft de scriptieprijs van 2020 uitgereikt aan vier studenten van Wageningen University & Research. Peter La Follette won binnen het domein van omgevingswetenschappen en werd geëerd als algemene winnaar. Binnen de drie andere domeinen vielen Patrick Barendse, Wisse van Engelen en Lianne Remie in de prijzen.

De Thesis Award is een jaarlijks terugkerende prijs van het Universiteitsfonds Wageningen en is bedoeld voor WUR-studenten die een excellente scriptie (gewaardeerd met een 9 of hoger) hebben geschreven in de masterfase van hun studie.

Fouten in algoritmes en AI

Peter La Follette

Peter La Follette schreef zijn winnende scriptie “Numerical daemons of hydrological models are summoned by extreme precipitation” onder supervisie van Lieke Melsen en Ryan Teuling voor de leerstoelgroep Hydrologie en Kwantitatief Waterbeheer. La Follette focuste in zijn thesis op fouten in metingen en modellen van voorspellingen van extreme neerslagomstandigheden en hun verwachte veranderingen door klimaatverandering. La Follette toonde niet alleen een hoog niveau van vaardigheden in zijn modellering, ook de keuze voor zijn focus op het beter begrijpen van fouten in modellering kon op goedkeuring rekenen van de jury.

Hiermee legt La Follette tevens een groter vraagstuk open, namelijk het toenemende gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie in het dagelijks leven. De jury: ‘Het is onrealistisch om te denken dat we in een moderne samenleving zonder kunstmatige intelligentie en algoritmen kunnen. Maar als we ze gebruiken, dan is het van het grootste belang dat we hun gedrag begrijpen, en vooral wat er gebeurt als er foutieve invoer plaatsvindt.’

Volgens de jury is er nog te weinig bewustzijn voor het ontstaan van fouten in modellen en de implicaties hiervan voor verdere berekeningen. Het bekronen van deze scriptie met de Thesis Award moet daarom volgens de jury dan ook opgevat worden als een signaal naar WUR-onderzoekers en studenten om hier meer aandacht aan te besteden.

Publicatie

La Follette werkt momenteel aan een publicatie op basis van zijn onderzoek waarvoor hij de scriptieprijs gewonnen heeft en op basis van zijn tweede scriptie. Hiervoor werkt hij, naast met zijn voormalig supervisors, ook samen met een team van onderzoekers van het Eel River Critical Zone Observatory. Daarnaast werkte hij aan een aantal onafhankelijke hydrologische modelleringsprojecten. Als overall winnaar ontving hij €1000 en een bronzen sculptuur van de 'Wageningse boom' van Sjoerd Buisman. De andere drie domeinwinnaars ontvingen elk €500.

Online prijsuitreiking

De prijsuitreiking vond dit jaar door de coronacrisis opnieuw online plaats en werd bijgewoond door de juryleden, de winnaars, begeleiders en leerstoelhouders, Vrienden van UFW, en familie en vrienden van de winnaars. Juryvoorzitter dit jaar was dr. Paul Hebinck. Rector Prof.dr.ir. Arthur J.P. Mol verzorgde de introductie.

Overige winnaars en scripties:

Lianne Remie

Agrotechnologie en voedingswetenschappen
Lianne Remie, Human Nutrition
Titel thesis: ‘Alzheimer-related activation of microglial cells caused by intestinal barrier exposure to LPS, DON, H2O2 or Ibuprofen’
Supervisor: Wilma Steegenga; leerstoelhouder: Sander Kersten

Wisse van Engelen

Maatschappijwetenschappen
Wisse van Engelen, Forest and Nature Conservation
Titel thesis: ‘The Park Multiple: The Politics of Conservation Tourism Partnerships’
Supervisor: Esther Turnhout; leerstoelhouder: Marielos Pena Claros (sinds 1 januari 2021)

Patrick Barendse

Levenswetenschappen
Patrick Barendse, Molecular Life Sciences
Titel thesis: “Expanding the CRISPR toolbox using thermostable Cas9 variants. Genome editing and base editing in E. coli and human cell-lines”
Supervisor: Ioannis Mougiakos, Despoina Trasanidou, Laura de Haan; leerstoelhouder: Thijs Ettema (Microbiologie) en Yvonne Rietjens (Toxicologie).