WUR leert van Franse aanpak kunstmatige intelligentie

22 januari 2021

We zijn in Nederland een heel eind met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, maar we moeten meer investeren in de toepassing ervan, zoals in Frankrijk. Van 25 tot en met 27 januari nemen onderzoekers en bedrijven – onder leiding van demissionair staatssecretaris Mona Keijzer - een kijkje in de digitale Franse keuken. Ben Schaap van het Wageningen Data Competence Center (WDCC) heeft een sleutelrol op het gebied van landbouw en voeding.

De missie naar Frankrijk – die door corona online zal plaatsvinden – is de eerste buitenlandse verkenning van de Nederlandse AI (artificial intelligence) Coalitie die vorig jaar is opgericht. De club van wetenschappers, bedrijven (van Unilever tot IBM) en belangenorganisaties (Patiëntenfederatie) –moet zorgen dat Nederland een inhaalslag maakt op het gebied van kunstmatige intelligentie. Ben Schaap – netwerkcoördinator bij het Wageningen Data Competence Center heeft als kwartiermaker landbouw en voeding binnen de AI Coalitie - op die kennisgebieden de virtuele missie vormgegeven. Lees hier meer over zijn werk.

De Fransen zijn verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Ben Schaap, Data Science Alliance Manager van het Wageningen Data Competence Center

Drie dagen lang gaan zo’n dertig Nederlandse deskundigen op het gebied van AI – naast WUR onder meer ook TU Eindhoven en Kubota (leverancier van landbouwmachines) - in gesprek met Franse collega’s én beleidsmakers. De missie staat onder leiding van demissionair staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer, samen met de Franse staatssecretaris voor digitalisering Cédric O. Schaap verwacht veel van de kennisuitwisseling: “De Fransen zijn verder met AI, dus het heel interessant om te zien hoe wetenschappers én grote bedrijven het daar doen. En wij hebben op onze beurt ook veel expertise in huis, dus we hopen ook dat er samenwerkingen ontstaan tussen startups, bedrijven en onderzoekers.”

Frankrijk investeert fors in AI

In 2018 maakte de Franse president Emmanuel Macron al 1,5 miljard euro vrij voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, onder meer gebruikt voor het vestigen van nationale expertisecentra. In Nederland moeten de plannen voor een groeifonds van 1 miljard nog worden goedgekeurd. Schaap: “De ontwikkeling van AI verloopt in Nederland decentraal bij allerlei organisaties – zoals universiteiten en bedrijven. We weten elkaar goed te vinden en zijn via de AI coalitie nu gezamenlijk een koers aan het bepalen, maar het Nederlandse gepolder verloopt trager dan de Franse aanpak van bovenaf. Daardoor zijn ze daar bijvoorbeeld al een stuk verder in het opschalen van startups die gebruik maken van AI.”

We komen niet alleen kennis halen, maar ook brengen.

Nederland komt ook kennis brengen

Ook als het gaat om de thema’s landbouw en voeding kunnen de Fransen ons meer leren over gebruik van AI, bijvoorbeeld in de verticale landbouw (indoor gewassen telen in de hoogte). Overigens, benadrukt Schaap, is het niet zo dat we tijdens de missie alleen maar expertise willen ophalen in Frankrijk: we komen ook kennis brengen. Zo is Nederland – WUR in het bijzonder - ver in de ontwikkeling van autonome kassen, waar computermodellen de groeiomstandigheden automatisch optimaliseren. Daarnaast investeert WUR in een high-tech kas voor fenotypering, een module van NPEC. WUR-onderzoekers Rick van de Zedde en Silke Hemming gaan daar tijdens de missie over in gesprek met het Franse INRAE – een van de grootse kennisinstituten op het gebied van landbouw ter wereld. Ook brancheorganisatie van de Nederlandse kassenbouw AVAG en Hoogendoorn Growth Management zijn van de partij. Schaap: “Innovatie bereik je door zowel kennis als de praktijk bij elkaar te brengen.”

Een robot plukt zelfstandig druiven (Beeld: Shutterstock).

Gezamenlijke uitdaging

Tijdens de missie is er ook aandacht voor uitdagingen waar beide landen mee worstelen, zoals het verzamelen van data van boerenbedrijven ten behoeve van precisielandbouw (op basis van data zo efficiënt mogelijk en duurzaam verbouwen). Schaap: “Boeren werken met verschillende systemen waardoor data delen lastig is. Bovendien zijn boeren huiverig om hun gegevens te delen, omdat niet helder is wat er met hun bedrijfsgegevens gebeurt. Dit speelt in beide landen.”

Corné Kempenaar gaat namens WUR hierover in gesprek met Agdatahub, het expertisecentrum dat zich hiermee bezig houdt vanuit het Franse ministerie van Landbouw “Om kunstmatige intelligentie optimaal te kunnen gebruiken heb je zoveel mogelijk verschillende databronnen nodig, dat vergt een goede infrastructuur”, zegt Schaap. Hij is blij dat tijdens de missie niet alleen de experts hierover met elkaar in gesprek gaan, maar ook de hoge ambtenaren die het beleid over data delen vormgeven. “Het lijkt erop dat de Nederlandse en Franse neuzen wat dit betreft dezelfde kans op staan en dat kan vruchten afwerpen.”

Wil je meer weten over de missie van de Nederlandse AI Coalitie, waarin ook aandacht is voor AI in de gezondheidszorg en mobiliteit, kijk op https://virtual-mission-artificial-intelligence-france.b2match.io/.