Zonnepark-schapen grazen meer

20 januari 2023

Onderzoek naar de combinatie van schapen en zonnepanelen, waarvoor masterstudent Emma Kampherbeek naar Californië trok, leverde haar deze maand een publicatie op in Applied Animal Behaviour Science.

Agri-voltaics heet het officieel, dubbel landgebruik waarbij productie van zonne-energie wordt gecombineerd met vormen van landbouw. Emma Kampherbeek onderzocht of zonnepanelen en schapen een gelukkige combinatie zijn. De inmiddels afgestudeerde masterstudent Animal Sciences ging ervoor naar Californië, waar ze op de Gold Tree Solar Farm onderzoek deed naar wat ze zelf ‘solar sheep’ noemt: schapen die zonneparken begrazen. Ze bestudeerde onder meer via dataloggertjes op hun halsbanden hoe de schapen zonneparken gebruiken als foerageerplaats. Ook bekeek ze welke invloed de aanwezigheid van zonnepanelen heeft op de voerkwaliteit in zo’n mediterraan klimaat.