100 scholieren onderbouw havo/vwo aan de slag met bèta

10 februari 2014

Honderd scholieren uit de onderbouw havo/vwo waren vrijdag 7 februari te gast bij Wageningen University. In het kader van de landelijke bètadag bezochten de scholieren Wageningen University om een indruk te krijgen van wat bèta allemaal inhoudt.

Openingslezing

De 100 scholieren werden in het spiksplinternieuwe Oriongebouw ontvangen door studenten van Wageningen University. De dag werd geopend door Teacher of the Year Huub Savelkoul. Hij leerde de scholieren dat iedereen het verkoudheidsvirus zou oplopen als vijf mensen in de zaal zouden hoesten en legde het verband uit tussen gamma- en bètavakken.

Workshop kweekvlees

Na het inleidende woord mochten de scholieren zelf ervaren wat bèta is, door lekker de handen uit de mouwen te steken in een aantal practica. De scholieren gingen aan de slag met het malser maken van kweekvlees met behulp van enzymen uit kiwisap. Deze workshop werd gegeven door studenten van de opleidingen Moleculaire Levenswetenschappen en Biotechnologie.

Workshop solderen

In de tweede workshop, verzorgd door Agrotechnologie, ervaarden de scholieren dat bèta vooral proberen is, zelf uitzoeken hoe iets werkt, en dat veel onderzoek 'trial and error' is. Onder het toeziend oog van de studenten werden er weerstandjes, transistoren en condensatoren op een printplaat gesoldeerd. Zo werd een heus dubbele T-filter gemaakt!

Workshop plantenveredeling

De derde workshop, verzorgd door studenten Plantenwetenschappen en Biologie, stond in het teken van 'The Plant Game'. De scholieren gingen aan de slag met de plantaardige versie van Levensweg. Doel: een zo hoog mogelijke opbrengst van je gewas door goed te veredelen, maar kijk uit voor plantenziekten!

Workshop boter maken

De vierde en laatste workshop werd verzorgd door studenten Levensmiddelentechnologie en Voeding & Gezondheid. De scholieren gingen als echte levensmiddelentechnologen aan de slag. Ze maakten zelf boter en onderzochten de invloed van verschillende temperaturen op dit proces. En de eigengemaakte boter namen de scholieren uiteraard mee naar huis.

Organisatie

De bètadag in Wageningen werd georganiseerd door studenten van Wageningen University, in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Wageningen University en Bètasteunpunt Wageningen.