15 miljoen om leven beter te begrijpen met geavanceerde microscopie

22 februari 2023

Een samenwerking van Nederlandse universiteiten, waaronder Wageningen University & Research (WUR), ontvangt 15 miljoen euro uit het NWO Nationaal Roadmap om microscopie te avanceren en daarmee leven beter te begrijpen en ziektes te bestrijden. NWO maakte de honorering van het project genaamd NL-BioImaging bekend op 20 februari 2023.

NL-BioImaging bouwt voort op de schouders van Antoni van Leeuwenhoek. Hij bestudeerde met zijn eigen microscoop ‘dierkens’ en processen als voortplanting. Nu, 300 jaar na zijn sterfdatum, maken stormachtige ontwikkelingen in de microscopie het mogelijk om met hoge vergroting processen in levende cellen en organismes zichtbaar te maken en bij te sturen.

Cellulaire processen in 3D

Binnen het consortium probeert WUR biologische processen in 3D te visualiseren, als foto of als video. “Met die technieken kun je zien wat er precies in de cel gebeurt en waar moleculen actief zijn”, zegt Jan Willem Borst, universitair docent bij Biochemie en werkzaam bij het Microspectroscopy Research Facility. “Bovendien kunnen we meten hoeveel van zo’n molecuul aanwezig is.” In Wageningen bestuderen de wetenschappers vooral plantencellen, maar dezelfde 3D-techniek is ook waardevol bij onderzoek naar kleine organen op een chip (organoïden).

De verkregen inzichten moeten tot wetenschappelijke doorbraken en geavanceerde toepassingen in de maatschappij leiden. Daarmee kunnen wetenschappers ziektes als kanker, metabole en cardiovasculaire ziektes en hersenaandoeningen beter begrijpen en nieuwe potentiële strategieën ontwikkelen voor preventie, therapie en genezing.