Derde universiteit Amsterdam van start

24 juni 2014

Amsterdam mag bekend staan als een vieze stad, maar de gemeentereiniging is toch best efficiënt. Dat compliment kreeg de stad gistermiddag van hoogleraar Arnold Bregt van de Wageningen Universiteit tijdens de feestelijke opening van Advanced Metropolitan Solutions (AMS), de 'derde universiteit' in de metropoolregio.

Bregt vroeg een team van zes studenten om vier plastic flesjes te voorzien van een chip en die in de gracht te gooien. Met behulp van GPS konden de studenten daarna precies zien wat er met de 'plastic soep' gebeurde. Eén flesje bleef liggen op de plek waar de studenten hem hadden weggegooid, aan andere dreef op de stroming in de grachten de halve stad door. Twee flesjes werden al snel opgeruimd; één door de gemeentereiniging en één door de bewoner van een woonboot.

Stromen

Steden zijn ingewikkelde plekken waar heel veel stromen samenkomen. Mensen, voedsel, afval, water, energie - dat alles stroomt door de stad. Als één van die stromen stokt, heeft dat meteen gevolgen voor de andere. Veel van die stromen zijn nog lang niet in goed in kaart gebracht. Bregt gaf het gebruik van fietsen als voorbeeld. De Nederlandse steden, met Amsterdam voorop, zijn aan het 'verfietsificeren'. De laatste jaren neemt hun gebruik in de steden enorm sterk toe. Ze worden gemaakt, verkocht en gebruikt, maar er is geen kringloop van fietsen. Ze eindigen uiteindelijk in enorme 'fietsenbelten' bij stations. Het is stalen vuilnis in het hart van de stad, waar niemand goed raad mee weet.

Wereldbevolking

AMS gaat onderzoeken hoe zulke stromen werken. Het uiteindelijke doel is om oplossingen te vinden: hoe kunnen ze beter, efficiënter, milieuvriendelijker verlopen? Voor voorzitter Louise Fresco van het bestuur van de Wageningen Universiteit staat het vast de vraag naar zulke oplossingen enorm is. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in steden en naar verwachting groeit dat door tot zeventig procent. Een stad als Mexico City, waar 22 miljoen mensen opeengepakt leven, is een logistieke nachtmerrie. ,,De markt van Mexico City is de grootste van de wereld, maar ook de meest vervuilende.''

Amsterdam is als kleinste wereldstad juist overzichtelijk. Om die reden is het geschikt als proeftuin voor onderzoek en nieuwe oplossingen. AMS wil experimenten opzetten, waaraan de Amsterdammers kunnen meedoen. Uiteindelijk kan de kennis die AMS in Amsterdam opdoet, aan megasteden als Mexico City worden verkocht. Dat kan de universiteit zelf doen, maar er is hoop op 'spinoff'. Jonge ingenieurs van de AMS moeten technologiebedrijven oprichten die 'stedelijke oplossingen' verkopen. ,,Onze grootste bedreiging voor de komende jaren is niet een gebrek aan water, voedsel en energie, maar een gebrek aan creativiteit'', aldus Fresco.

Bron: Noordhollands Dagblad