Aanbieden snackgroenten tijdens vergaderingen stimuleert groenteconsumptie

Persbericht

Aanbieden snackgroenten tijdens vergaderingen stimuleert groenteconsumptie

Gepubliceerd op
29 april 2016

Het aanbieden van snackgroenten op het werk is een effectieve manier om groenteconsumptie te stimuleren. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen UR in samenwerking met Greenco, Albron, FMHaaglanden, Bayer/Nunhems, en GroentenFruit Huis. Foodserviceorganisatie Albron gaat daarom structureel snackgroenten aanbieden in bedrijfsrestaurants en in vergaderruimtes.

WageningenUR_Snackgroenten_Website.jpg

Inspelen op behoefte naar gezondheid

Consumenten kunnen snackgroenten makkelijk en snel eten bij vergaderingen. Dit in tegenstelling tot fruit dat vaak geschild of gesneden moet worden en afval geeft. Veelal kiezen consumenten voor een ongezondere snack zoals koekjes of gefrituurde snacks. Deze zijn naast aantrekkelijk en gemakkelijk, ook wat vaak wordt aangeboden. Nieuwe, gezonde snackgroenten-concepten spelen in op de behoefte naar gezondheid en passen goed in het catering aanbod.

Project: Meer groente en fruit voor iedereen

In het PPS-project ‘Meer groente en fruit voor iedereen’ onderzocht Wageningen UR de consumptie van snackgroenten op de werkplek. Twee weken lang bood foodserviceorganisatie Albron de medewerkers van FMHaaglanden snackgroenten aan tijdens vergaderingen. Gedurende zes weken deden ze dat ook in 12 bedrijfsrestaurants over het land verspreid. Victor Immink van Wageningen UR: “De uitkomsten zijn veelbelovend. De consumptie van de snackgroenten tijdens de vergaderingen was gemiddeld 74 gram per persoon per vergadering. Dit is 30% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten. Bij een kwart van de vergaderingen was dit zelfs meer dan 100 gram per persoon.

Michel du Crocq, conceptmanager bij Albron: “De positieve uitkomst van dit onderzoek heeft voor ons bevestigd dat we door het aanbieden van snackgroenten tijdens vergaderingen en tijdens de lunch in onze bedrijfsrestaurants, daadwerkelijk bijdragen aan het verhogen van de groenteconsumptie. We gaan de snackgroenten dan ook toevoegen aan onze vergaderservice en aan het assortiment dat we aanbieden in de ruim 700 bedrijfsrestaurants waar Albron op dit moment het eten en drinken verzorgt.

Wij zien veel kansen om via verschillende kanalen de consumptie verder te stimuleren.

Yvonne Vanlier van Greenco: “Omdat snackgroenten altijd en overal te eten zijn, vormen zij dé oplossing om de Nederlandse groenteconsumptie te stimuleren en bij te dragen aan een gezonder voedingspatroon. Wij zien veel kansen om via verschillende kanalen de consumptie verder te stimuleren. Samenwerking met partners is daarbij essentieel. Dit onderzoek met Wageningen UR en Albron is hier een mooi voorbeeld van. Naast het domein ‘werk’ zijn ook ‘onderweg’ en ‘sport’ relevante kanalen. Op het gebied van sport werken we samen met de gezonde sportkantine, een initiatief van Jongeren Op Gezond Gewicht.