Algemene Introductiedagen in Wageningen

12 augustus 2014

Wageningen University, Hogeschool Van Hall Larenstein en Stoas Hogeschool Wageningen organiseren van 15 tot en met 20 augustus 2014 gezamenlijk de Algemene Introductiedagen (AID) voor nieuwe studenten. De kersverse BSc- en MSc-studenten krijgen een zeer divers en feestelijk programma voorgeschoteld.

De organisatoren verwachten een recordaantal deelnemers op het campusterrein: 2000 nieuwe studenten en 400 mentoren. De 160 crewleden en 5 AID-bestuurders laten de nieuwe BSc- en MSc-studenten via een intensief programma kennismaken met hun medestudenten, het studentenleven, Wageningen, hun nieuwe woonomgeving en nieuwe hobby's.

Elk jaar neemt 95% van de eerstejaars studenten van Wageningen University deel aan de AID. Zij doen mee in groepjes van tien studenten (vaak gemend Nederlands en internationaal). Elke groep wordt begeleid door twee studentmentoren (de AID-vaders en -moeders).  Zij bezoeken diverse activiteiten met hun groep, feesten bij de studentenverenigingen en krijgen informatie over hun studie en over de stad Wageningen. Veel AID-groepen houden contact na de introductiedagen en deelnemen aan de AID kan leiden tot levenslange vriendschappen.

Een greep uit de activiteiten

• Sportieve Campus Games, verspreid over het campusterrein
  • Bezoek aan het Universitair Sportcentrum de Bongerd en Wageningse sportverenigingen
  • Rondleiding door de diverse gebouwen (Orion, Forum, Leeuwenborch, Radix en Technotron
  • Kennismaken met nieuwe studie en studiegenoten
  • Kijkje nemen bij de diverse studentenverenigingen
  • Muziek maken (cantus) en beleven en een comedy-night in de festivaltent op het campusterrein
  • Idealis straattheaterfestival in het stadscentrum van Wageningen
  • BBQ met aansluitend een internationale avond
  • Openluchtfilm in het Torckpark in Wageningen (ook toegankelijk voor niet-AID-deelnemers)
  • Afsluitend feest op woensdag 20 augustus op het campusterrein met de dj’s Barry Paf, Lucien Foort en MOTi (kaarten à €7,50 te koop via de website)

Meer over de AID en het programma op de (Engelstalige) AID-website.

Duurzaam

Evenals in 2013 staat duurzaamheid weer hoog in het vaandel tijdens de AID. Zo wordt gebruik gemaakt van groene stroom, al het afval wordt gescheiden zodat het kan worden hergebruikt, vervoer gaat zoveel mogelijk per fiets, eten wordt ingekocht bij regionale producenten en overblijvend voedsel gaat naar de Voedselbank, maandag is ‘Meatless Monday’, op het festivalterrein is een ‘Green Corner’, een watertap, en er zijn gerepareerde tweedehands fietsen te koop. Alles om de footprint van de AID te beperken. Zo houdt de AID-organisatie de naam van Wageningen University hoog. Wageningen University ontving voorjaar 2014 voor de tweede keer op rij de SustainaBul-Award als meest duurzame hogeschool en universiteit van Nederland.