Alysha en Ezinma winnen het tweede Wageningen Youth Institute met hun onderzoek naar mycorrhiza-symbiose

12 april 2019

Alysha Blomker en Ezinma Herler deden onderzoek naar de rol van mycorrhiza schimmels in de bodem om bodems beter bestand te maken tegen stressfactoren als droogte. Met hun onderzoek en advies hebben zij de profielwerkstukprijs van dit jaar gewonnen en gaan ze in oktober 2019 mee naar Verenigde Staten om mee te doen aan het Global Youth Institute in Des Moines.

Alysha en Ezinma zien grote voordelen om deze schimmels wijd te verspreiden onder boeren om zo een bijdrage te leveren aan een meer duurzame en productieve landbouw.

Oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk

De prijs is bedoeld als inspiratie voor de komende generatie (leerlingen 5/6 HAVO/VWO) om ideeën en adviezen te uiten voor een betere wereld. De deelnemers zochten een oplossing voor een van de grootste uitdagingen waar we in de wereld voor staan: Hoe voeden we de wereld op een duurzame manier?

Andere scholieren deden onderzoek naar vleesvervangers en er was een inzending over de positieve effecten van vrouwelijke dorpen in Liberia.

Indrukwekkende ideeën

De jury was erg onder de indruk van de inzendingen waar de leerlingen mee kwamen. De jury bestond uit onderwijsdirecteur Arnold Bregt, Mineke Rezelman, consultant Banking for Food, Education & Engagement bij de Rabobank, Joris Lohman, Directeur van Food Hub en een van de winnaressen van vorig jaar, Marloes Ruiter. De jury heeft de inzendingen beoordeeld op inhoud, verhalen vertellen, drive en passie, vlogs, haalbaarheid en onderzoek. Alle inzendingen hadden hun eigen sterke punten. Uiteindelijk is de keuze gevallen op het onderzoek van Alysha Blomker en Ezinma Herler.

Wageningen Youth Institute final 2019