App TOOL wint prestigieuze Comenius EduMedia Award

28 juni 2017

De educatieve app TOOL van het wetenschapsknooppunt heeft de prestigieuze Comenius EduMedia Medaille 2017 gewonnen. Deze internationale onderscheiding wordt toegekend aan multimediale onderwijsproducten met een hoge didactische waarde. De winnaars van de Comenius EduMedia Medaille werden op 22 juni bekendgemaakt in Berlijn.

De app TOOL is in het najaar van 2016 gelanceerd t.g.v. de samenwerking tussen Wageningen University & Research (WUR) en de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Zij werken samen in het Wetenschapsknooppunt Wageningen om onderzoekend leren te ondersteunen en wetenschap & technologie in het basisonderwijs te stimuleren.
Met de app krijgen leerlingen van groep 5 t/m 8 begeleiding in het opzetten en uitvoeren van hun eigen onderzoek. Hierbij wordt de didactiek van onderzoekend leren gebruikt. Leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief kennis te vergaren, door vragen te stellen, op onderzoek uit te gaan en zo tot oplossingen en antwoorden te komen. De app TOOL toegankelijk via www.onderzoekendlerenapp.nl maakt het eenvoudig om zelf aan de slag te gaan met dit onderzoekend leren. TOOL kan gratis gebruikt worden door basisscholen, maar ook door de kinderen zelf.
De Comenius EduMedia Award wordt door het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie (GPI) jaarlijks toegekend aan innovatieve educatieve producten uit heel Europa. Het GPI is een wetenschappelijke vereniging voor multimedia, educatieve technologie en mediadidactiek. In totaal hebben 153 inzendingen een 'Siegel' (keurmerk) ontvangen waarvan er 16 de Comenius EduMedia Medaille ontvingen.

Wetenschapsknooppunt Wageningen University
Het Wetenschapsknooppunt Wageningen University brengt kinderen in contact met wetenschap. Kinderen en hun leerkrachten worden uitgenodigd op de universiteit. Benieuwd naar alle activiteiten van Wetenschapsknooppunt Wageningen University? Neem een kijkje op de website of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

De app TOOL is ontwikkeld in samenwerking met Podium en met steun van Wageningen University, Christelijke Hogeschool Ede en de KNAW.