Arthur Mol verkozen tot voorzitter ICA

21 oktober 2020

Prof. Arthur Mol is verkozen als 10e voorzitter van ICA, en is daarmee de derde voorzitter vanuit Wageningen. ICA, de Vereniging van Europese Universiteiten in de Biowetenschap, is een netwerk van 54 Europese universiteiten. Het netwerk omvat vrijwel alle Europese lidstaten alsmede enkele niet-lidstaten. ‘ICA doet het goed’, zegt Mol, ‘en ik voorzie belangrijke kansen en een glansrijke toekomst voor ICA.’

ICA werd in 1988 opgericht als de Interfaculty Committee Agraria, en had als doel de samenwerking tussen landbouw faculteiten in Europa te bevorderen. Na enkele naamsveranderingen volgde de huidige naam in 2006, Association for European Life Science Universities. Deze wijziging past bij de ambitie van ICA om een modern Europese vereniging te zijn voor alle domeinen en uitdagingen binnen de landbouw, de bosbouw, voeding, natuurlijke hulpbronnen, de biobased sector, rurale ontwikkeling en het milieu.

Veranderd landschap

Sinds de oprichting van ICA is het Europese landschap aanzienlijk veranderd. Er zijn nu meerdere onderzoeks- en universiteitsverenigingen actief binnen, of nauw verbonden met, het domein van ICA. Om die reden moet ICA zich duidelijker onderscheiden en haar toegevoegde waarde voor de leden duidelijk maken. ‘Door het activeren van huidige leden in ICA’s speerpunt activiteiten (zoals het jaarlijkse ICA rector en decanen forum) en door het uitnodigen van nieuwe leden kunnen we onze kracht vergroten’, aldus Mol.

Kansen voor ICA

Met het het toegenomen belang van de instellingen van de Europese Unie en hun bredere Europese bereik, vooral voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs binnen de biowetenschappen, ziet Arthur Mol kansen voor ICA om een sterkere en invloedrijkere aanwezigheid in Brussel te bewerkstelligen. Eerder dit jaar werd al een ICA task force opgericht om te adviseren ten aanzien van het bereiken van een grotere betrokkenheid in de EU instellingen en relevante Europese maatschappelijke en industriële partners.

Het voorzitterschap duurt drie jaar, van oktober 2020 tot oktober 2023.