BeeSense verrast met inzet bijen bij virusherkenning

7 december 2021

Studententeams BeeSense en AlgO behoren tot de acht teams die genomineerd waren voor de derde editie van de Dutch 4TU Impact Challenge. De finale vond plaats op 30 november in Helsinki aan de vooravond van Slush. het grootste start-up event ter wereld, waar investeerders en start-ups samen komen. Team BeeSense verraste de jury met het idee voor de inzet van bijen om virussen zoals COVID-19 te herkennen en eindigde daarmee als tweede.

Slimme combinatie natuur & tech

De jury was onder de indruk van de slimme en zeer innovatieve combinatie van natuur en deep technology van BeeSense. Sri Bening overtuigde de vakjury met haar sterke pitch. "Ik heb zoveel geleerd over hoe je moet pitchen en welke elementen in ons verhaal en onze aanpak relevant zijn voor investeerders." Sri Bening vormt samen met Saptarshi Mukhopadhyay het studenten team BeeSense, dat onderdeel is van de Wageningse start-up InsectSense.

Winnaar was Hable, een start-up van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). De start-up maakt smartphones toegankelijk voor blinden en slechtzienden waardoor zij verbonden blijven met de samenleving.

Mondiale impact

4TU daagt studenten uit en komt tot oplossingen op maatschappelijke vragen waar we wereldwijd voor staan; de energietransitie, duurzame en gezonde voeding, meer preventieve gezondheidszorg én toe naar een circulaire economie. Sebastiaan Berendse, valorisatiedirecteur van WUR: "De studententeams die meedoen aan de 4TU pitchcompetitie, hebben allemaal geweldige concepten met antwoorden. Soms nog in ideefase, sommige al gestart als startup. Hoe implementeerbaar en hoe schaalbaar zijn die? Hoe maken ze mondiaal impact? Daartoe hebben we de teams uitgedaagd hun ideeën te toetsen bij Slush in Helsinki. Om daar tussen meer dan 8000 andere startups en financiers te toetsen hoe ze mondiaal verschil kunnen maken."

Bij het start-up event Slush, zijn ook veel andere spin-offs aanwezig, bijvoorbeeld vanuit het nationale Circulaire Technologie (TTT) programma. Zij zien en tonen daar hoe zij impact voor de wereld gaan maken.

WUR-student Dan Macken van Team Algo was bijzonder enthousiast over de week in Helsinki: "Dit was een geweldige week! We hebben ons laten inspireren door geweldige sprekers en start-ups, en we hebben ons netwerk uitgebreid met investeerders die ons zeer bruikbare tips gaven. Het was een enorm leerzame ervaring en zal zeker helpen om onze innovatie door te ontwikkelen van concept tot markt!"

Team Algo ontwikkelt een mobiel systeem om voedingsstoffen uit afvalstromen van de voedingsmiddelen- en drankenindustrie te extraheren.

Dutch 4TU Impact Challenge

De missie van de Dutch 4TU Impact Challenge is om de slimste koppen van de 4 technische universiteiten in Nederland een platform te bieden voor ondernemerschap. Tijdens de voorrondes op de afzonderlijke universiteiten zijn per universiteit de twee beste ideeën geselecteerd. Ze kregen daarbij hulp van een breed partnernetwerk van bedrijven, non-profits, overheid en academici, bij het overwinnen van de eerste hordes op de weg van ondernemers.

Over 4TU

De vier technische universiteiten van Nederland zijn verenigd in de 4TU.Federatie. 4TU wil technische expertise versterken en bundelen, voor een bijdrage aan een veerkrachtige, gezonde en veilige samenleving.