Beleef de eiwittransitie als audiotour door Wageningen Campus

9 februari 2022

Met deze audiotour, ofwel artist impression, laat klankkunstenaar Remco de Kluizenaar je bijna letterlijk in de wereld van de eiwittransitie stappen. Al luisterend en wandelend over de Wageningse campus krijg je unieke inkijkjes in de hoofden van WUR-wetenschappers en het eiwitonderzoek dat zij uitvoeren.

Zodra de audiotour start, begeef je je in een augmented reality. Voorbij fietsende studenten en witte jassen achter de ramen worden acteurs in jouw speurtocht naar de betekenis van de eiwittransitie, en de rol van Wageningen University & Research hierin.

Op verschillende locaties op de campus hoor je fragmenten van interviews met wetenschappers, geluiden uit hun onderzoek en daarmee gecomponeerde muziek. Van hommels die melodietjes zoemen bij ritmisch rammelende lupine peulen, een muzikale impressie van de exponentiële groei van eendenkroos tot een techno duet tussen een droppeggiometer en een pipetteerrobot.

Beluister fragment I

Beluister fragment II

Remco de Kluizenaar ontwikkelde deze tour vanuit zijn rol als artist in residence bij WUR, waar hij zich laat inspireren door WUR’s onderzoek naar de eiwittransitie.

Nieuwsgierig geworden? Download de app en ervaar het zelf op de Wageningse campus.

Ervaar de audiotour

Zo werkt het

Kom je er niet uit? Bekijk dan de instructievideo.

Kaart van de wandeling

Meer informatie over de audiotour

Over de maker: Remco de Kluizenaar

Remco de Kluizenaar.jpg

Remco de Kluizenaar is een internationaal gerenommeerd klankkunstenaar. Van juni 2021 tot eind 2022 laat hij zich als artist in residence bij Wageningen University & Research inspireren door WUR’s onderzoek naar de eiwittransitie. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring in locatietheater en klankkunst-installaties op festivals zoals Oerol, Karavaan, Dorset inside-out (UK), en voor opdrachtgevers zoals ministeries, provincies, bedrijven en musea zoals Groninger Museum, Nederlands Openluchtmuseum Arnhem en Kröller Müller.

Doordat De Kluizenaar zelf Biotechnologie heeft gestudeerd aan de WUR begrijpt hij het thema eiwittransitie goed en is hij in staat het om te zetten tot informatieve, poëtische en grappige publiekservaringen. In de audiotour verbindt hij de inhoud van eiwittransitie met de campus. Hij geeft het werk een sterke sense of place via muziek, humor, menselijke anekdotes van ontmoetingen met wetenschappers en de ervaring van het wandelen over de campus zelf, waar je de wetenschappers uit de tour maar zo kan ontmoeten.

Lees meer over Remco de Kluizenaar en de audiotour.