Berend van der Meer wint Unilever Research Prize

27 november 2014

Masterstudent Berend van der Meer heeft de Unilever Research Prijs 2014 gewonnen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan studenten die uitmunten in chemie, biologie, biotechnologie, techniek, landbouwwetenschappen en sociale wetenschappen.

Berend van der Meer ontvangt de prijs voor zijn masterscriptie bij het Laboratorium voor Fysische Chemie en Colloïd Science, waar dr. Joris Sprakel en prof. Jasper van der Gucht hem begeleidden.

Berend voerde originele experimenten uit op het gebied van colloïdale kristallen, waarbij hij de opzet van de experimenten zelf bedacht en ook zelf de experimentele opstelling bouwde. Hieruit verkreeg hij een nieuw fundamenteel inzicht in de stabiliteit van kristallijne stoffen. Hij beschreef zijn experimenten in een wetenschappelijk artikel dat onlangs in het vooraanstaande tijdschrift PNAS verscheen.

In september studeerde hij cum laude af in de Moleculaire levenswetenschappen, waarna hij als promovendus startte aan de Universiteit Utrecht. De prijsuitreiking aan Berend van der Meer is tijdens een officiële ceremonie op 27 november bij Unilever R&D in Vlaardingen.

Lees de publicatie Highly cooperative stress relaxation in two-dimensional soft colloidal crystals on PNAS, 2014 Oct 28; 111: 15356-15361. doi:10.1073/pnas.1411215111